zaken doen

Raimond De Tempe raimond_detempe at YAHOO.COM
Sun Oct 28 17:04:16 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

ik ben absoluut niet tegen privatisering. Mijn argumenten gelden even goed jegens allerlei overheidsmanagers. Ik vind alleen dat men geen zaken moet doen die niet redelijk voor de hand liggen, en behoorlijke kans van slagen hebben. Een spottend "geen geld geen zwitsers" - als je geen geld hebt, kun je geen soldaten huren als je Pauselijke staat in gevaar verkeert - jammer dan! - dat doet menige manager rood aanlopen, ook ambtelijke!

En teven smoeten wij geen wonderen verwachten van bestuursrechtelijke hervomingen! Want het lastige is altijd dat het met mensen gedaan moet worden. En dat zijn toch zulke lastige dieren! Daar stranden dus de meeste hervomingspogingen op!

Mijn opmerking laatst over front office/back office gold net zo goed voor privaat als voor ambtelijk. Het blijven altijd weer baasjes die onhaalbare doelstelingen koesteren, terwijl de zaak aan alle kanten rammelt. Soms zou het best lukken als men er tien zoveel tijd voor uittrekken zou. M.a.w. - doe het gerust, privatiseren, maar niet geforceerd, stel strenge voorwaarden voor het contract, en verwacht er geen wonderen van. En anders maar niet (nog niet).

Kijk, dingen gaan zo vaak goed. Het ligt dan aan de omstandigheden, inclusief de talenten van mensen die eraan werken (ook dat is natuur, dat is "gegeven".). En is het goed gegaan ondanks de bemoeizucht van managers, hoge ambtenaren, politici. En die lui maar op hun borst slaan, alsof zij het gedaan hebben!

Dat is gewoon nodig, willen wij gewone lieden niet het gevoel houden dat we belazerd worden door teveel beloven van politici, van ondernemers, en uiteindelijk van god zelf: "veel beloven, weinig geven, dat doet de gek in vreugde leven".

Hein, ik wens je sterkte, vrees niet voor verlies, maar doe gewoon wat je leuk vindt! Ik stem op je, maar verwijt jezelf niets, als het tegenvalt!

Groet, /raimond de tempe

Make a great connection at Yahoo! Personals.