kpn en de schulden (en het personeel)

Raimond De Tempe raimond_detempe at YAHOO.COM
Sun Oct 28 16:35:19 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

natuurlijk heb je hierin gelijk. Eerst leek het mij een winnend paard, maar nu stel ik mij vragen, bij onze kleine partijgenoot D. inzake de overgang van KPN. Kijk als je realistisch bedrijf voert, hoef je nog geen Mount Everest te willen beklimmen of de Zuidpool op rolschaatsen te willen bereiken - en terug te komen. Wat voor mij volstrekt logisch lijkt is: jammer dan, maar verkopen die E-plus, met bijbehorende licencieschuld. Te groot brok om te verwerken! Ik vraag mij namelijk af waarom al die managers topsport willen, terwijl er maar eentje van de 100 kan winnen! Terwijl 9 van de 10 fusies volstrekt mislukken, moet er toch maar tegen aan gezweet worden, en wordt van het personeel evenzo verwacht. Geen wonder dat zoveel mensen afgebrand zijn voordat ze 40 dienstjaren gewerkt hebben! Topsport bestaat voor 99% uit nutteloze inspanningen, en de lichamen slijten er wel erg hard van. (Rustig wat bewegen is iets heel anders.)

Ik heb ooit een docent gehad, in het vak literatuurrapporten schrijven, die zei dat de conclusie van de 95% van realistische onderzoekingen (literatuur, markt e.d.) als conclusie oplevert (leverde - het was begin 80-er jaren) dat je beter niet met die onderneming kan beginnen, want de obligatierente levert hoger rendement. 't Is gewoon dat de mannetjes het ploetern en zwoegen niet kunnen laten. En wij worden meegesleept, als personeel dat "enthousiasme moet laten blijken".  Even een paar stappen overslaan: als ze er dan uitgedonderd worden, die verliezende managers, dan willen ze ook nog geld mee! In plaats van als verliezers met stront gegooid te worden, en door het slijk gehaald. En natuurlijk - wij hebben ze ook nog in de partij!

GRoet, /raimond de tempe

Make a great connection at Yahoo! Personals.