Extra huurverhoging oude huizen?

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Sat Oct 27 10:52:10 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: M.J.C. Houtkamp [mailto:mhoutkamp at raad.schiedam.nl]
Verzonden: vrijdag 26 oktober 2001 20:40
Aan: Ernst Debets
Onderwerp: Re: Extra huurverhoging oude huizen?

Dag beste mede-lijster,

Ik word een beetje moe van alle kreten rond " hoge inkomens" en
hypotheekrenteaftrek.
Ik heb een mooi ambtenarensalaris, maar geen "hoog" inkomen, vind ik
zelf.
Als je aan woonpromotie wilt doen vanuit een doorsnee huur- of
koophuis, ben je aangewezen op de vrije sector. Anders is er niet
beschikbaar op de randstedelijke woningmarkt, of je nu in Adam of rond
Rdam woont, zoals ik.
Het is dan een maatschappelijke zegen dat er zoiets als renteaftrek
bestaat, ook bij aflossingsvrije leningen.
Zonder dat zou de woningmarkt, waarin toch al te weinig nieuw aanbod is,
geheel ineen zakken.
Zonder dat zou "goed wonen" juist alleen maar beschikbaar zijn voor de
ècht rijken.
En wees eerlijk: tegenover een particuliere investering in onze economie
van zo'n 7,5 ton (woning, keuken, tuin, inrichting etc, fikse grondprijs
t.b.v de gemeente, hogere OZB), waarmee je heel wat mensen/bedrijven aan
het werk houdt, mag best een goede tegemoetkoming van de fiscus/overheid
-die er geen cent minder van wordt- staan.
Groet, Marcel Houtkamp, Schiedam.

====

Marcel,

Ik weet niet of we elkaar goed begrijpen, maar mijn standpunt is het
volgende:
Natuurlijk ben ik TEGEN een afschaffing van de hypotheekrenteaftrek zonder
dat daar iets tegenover staat. Maar als tegelijk met de hypotheekrenteaftrek
het huurwaardeforfait wordt afgeschaft kom je denk ik voor de gemiddelde
belastingbetaler op 0 uit.
Misschien dat er een groot aantal mensen op vooruit gaat:
Reken maar na: iemand die vij jaar geleden een huis gekocht heeft voor zeg
zo'n 300.000 gulden, heeft een hypotheek afgesloten voor het volledige
bedrag. Als hij dat doet in de vorm van een aflossingshypotheek waarbij
hetafgeloste bedrag steeds meer wordt en het rentebedrag over de restschuld
steeds kleiner, zal ook zijn hypotheekrente aftrek jaarlijks minder worden.
Zijn huurwaardeforfait zal groter worden want de waarde van zijn huis
stijgt.
De koper heeft al behoorlijk aan de overheid afgedragen (o.a.in de meeste
gevallen moet er overdrachtsbelasting à 6% van het transactiebedrag betaald
worden, "pure diefstal" noemde de notaris dit bij de overdracht van mijn
huis), dus de overheid "pakt"de belastingbetaler heel hard aan. Vindt je het
dan een wonder dat er zoveel aflossingsvrije constructies in hypotheken
ingebouwd worden om het rentebedrag en dus de aftrek maar zo hoog mogelijk
te houden zodat een groot deel van het huurwaardeforfait weggestreept kan
worden tegen de renteaftrek?
Da moet je ook nog onroerend zaakbelasting betalen: ik heb iedereen
aangeraden om bezwaar in te dienen tegen de OZB waardering: niet omdat je
door het verlagen van het OZB tarief per NLG 5.000 waarde minder OZB gaat
betalen, maar omdat het huurwaardeforfait bepaald wordt door de OZB waarde
en er is niet ingegrepen in de tariefering van het huurwaardeforfait.
Uit bovenstaande moge blijken dat Zalm en Bos aan de ene kant mooi weer
spelen met allerlei douceurtjes zoals Zalmsnippen etc, maar aan de andere
kant doodleuk die douceurtjes weer afpakken!
Voor mijzelf maakt dit als min of meer gewoone loonslaaf met een goed
inkomen (in Engeland zou ik in de categorie "upper middle class" vallen)
niet uit, ik zorg er gewoon voor dat ik met mijn aflossingsvrije hypotheek
(15 jaar vast)op een maximale rente blijf zitten, maar ik kan mij
voorstellen dat er mensen zijn die braaf hun hypotheek hebben afgelost en
door de waardestijging nu met extreem hoge belastingen zitten opgescheept!

Ernst Debets/
Zaanstad