Terrorisme-paragraaf D66-programma

W.E.van de Griendt w.e.vandegriendt at STUDENT.UTWENTE.NL
Tue Oct 23 14:49:01 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dag Marc (nu schrijf ik de naam wel goed) en anderen,

Op punt 1 geef je aan hoe je kunt vaststellen dat iemand of een groep voor
de 1e keer een terreuractie heeft gepleegd. En wel door veroordeling bij
verstek. Je gaat echter niet in op mijn probleem bij het voorkomen van de
1e terreuractie, of ben jij van mening dat we ons minimaal 1 terreuractie
moeten laten welgevallen, voordat er ingegrepen mag worden. Ben dan ook
benieuwd wat je van mijn oplossing voor dit probleem en tevens punt 3 vindt.
Bij punt 2 zou ik zeggen dat er eenzelfde protocol voor
terrorismebestrijding en inzet van manschappen moet komen, als er nu is
voor uitzendingen ihkv vredesmissies. En dan kunnen die redelijk op elkaar
worden aangepast/aangevuld, denk ik zo.
Ik zou ook zeggen dat de VN-veiligheidsraad over dit soort zaken dient te
beslissen, dus over doelen, inzet, etc. Echter gezien soms de noodzaak van
snelle actie moet het mogelijk zijn dat een (aantal) land(en) actie
onderneemt op basis van een mandaat van de Veiligheidsraad.
Bij punt 3 zou ik zeggen dat de burgerrechten zo min mogelijk geschonden
mogen worden en dan alleen nog maar na controle vooraf door een commissie
en/of rechter en achteraf door het parlement ofzo.

Met vriendelijke groet,

Wim van de Griendt