Glastra van Loon overleden 2/2

Tue Oct 23 14:24:51 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  De Limburger
Datum: 23 oktober 2001

Een rechtsfilosoof in de politiek
---------------------------------

Jan Frederik Glastra van Loon is gisteren op 81-jarige leeftijd overleden.
Hij was een van de oprichters van D66, hoogleraar rechtswetenschappen en
rechtsfilosofie,  staatssecretaris van Justitie onder premier Den Uyl en
tot 1999 nog senator voor D66.

DEN HAAG "Mens zijn is voor mij een vorm van onzeker in de wereld
staan. Ik ben een zoeker en wil dat steeds blijven', aldus de gisteren
overleden D66-senator mr. Jan Frederik Glastra van Loon in 1987 bij
zijn aantreden als voorzitter van het Humanistisch Verbond.

De overtuiging dat je er "zonder zoeken niet komt' klonk door in zijn
bijdragen aan de debatten in de Eerste Kamer, waar hij vooral het woord
voerde over justitie-onderwerpen. De rechtsfilosoof met zijn
aristrocatisch voorkomen was van 1980 tot 1999 lid van de senaat en
voelde zich thuis in "la chambre de reflexion'.

Glastra van Loon verscheen in 1973 op het toneel van de landelijke
politiek. In het kabinet-Den Uyl werd hij staatssecretaris van
Justitie, waar de KVP'er A. van Agt toen de ministeriele scepter
zwaaide. Hij raakte twee jaar later in opspraak door zijn publieke
kritiek op het functioneren van de ambtelijke top.
Een wat hijzelf ooit omschreef als "dat wat ongelukkige interview',
waarin hij met name de toenmalige secretaris-generaal A. Mulder
aanviel, deed hem de das om. Minister Van Agt ("Mijn vertrouwen in hem
is gebroken') wilde niet met hem verder.

Hierop terugkijkend zei Glastra van Loon jaren later in een
kranteninterview: "Natuurlijk ligt het ook in mijn aard dat ik het maar
twee jaar heb volgehouden, zeker, maar het had ook te maken met mijn
politieke overtuiging. Ik wilde met iedereen praten die met de
uitvoering van het beleid was belast. Ze het niet alleen maar laten
doen'. Dat deed ik en daarom raakte de top van het departement wat
onrustig.'

Spijt dat het zo was gelopen, had hij achteraf niet. Integendeel, het
gaf hem de mogelijkheid om "weer terug te keren' naar de
rechtsfilosofie als hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam (1978
-1985). Hij combineerde die post een jaar met het voorzitterschap van
D66 (1976-1979).

Glastra van Loon, in 1920 geboren te Batavia, studeerde na het
gymnasium medicijnen, rechten, filosofie en sociologie aan
universiteiten in binnen- en buitenland. Tijdens de bezetting was hij
betrokken bij het studentenverzet. Hij studeerde in 1949 af in de
rechten aan de Rijksuniversiteit Leiden.

Na zijn promotie in 1956 was hij twee jaar assistent-griffier in de
Tweede Kamer. In 1958 werd hij hoogleraar te Leiden. Dat bleef hij tot
1966 toen hij rector werd van het Institute for Social Studies in Den
Haag. Zeven jaar later vroeg zijn vriend Hans van Mierlo hem voor het
staatssecretariaat van Justitie.

Glastra van Loon heeft vele publicaties op zijn naam staan. Behalve een
aantal boeken schreef hij ook artikelen voor tijdschriften en kranten.
Hij was voorzitter dan wel bestuurslid van instellingen als de Algemene
Reclasseringsvereniging, Stichting de Ombudsman en het Aids Fonds.
Glastra van Loon was Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw en
Commandeur in de Orde van Oranje Nassau. (ANP)

--------
(c) 2001 Dagblad De Limburger