kandidaat lijsttrekkers

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Sun Oct 21 20:31:13 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:15 21-10-2001 Sunday, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>Nu is dat niet het geval. Het devies luidt: kies de Graaf (nog mazzel dat
>  er twee buitenstaanders meedingen, anders zou het helemaal droevig zijn)
>  en da's weinig democratisch. Nu bestaat de kans dat de Graaf na een
verkie-
>  zingsdebakel (hetgeen niet onwaarschijnlijk is) terugtreedt en dat
Dittrich
>  hem opvolgt. Maar daar heeft dan geen lid zich over kunnen uitspreken.

Als buitenstaander een vraag: hoe komt het dat er geen enkele
kandidaat-lijsttrekker uit bijvoorbeeld de Opschuddinggroep, of een andere
kritische denk-greoep binnen D66 is opgestaan? Ik was, om de waarheid te
zeggen, nogal geschokt toen ik hoorde dat er maar drie kandidaten zijn,
waarvan twee vanuit relatieve buitenposities. Zijn er "tacit rules' en
formele regels, die niet met elkaar sporen?  Wat is er aan de hand met
d66??????

Marc-Jan:
Marc-Alexander spreekt over Dittrich die partijleider zou kunnen worden
zonder dat de leden zich daarover uitspreken. Dat is natuurlijk niet het
geval, wanneer iemand de fractievoorzitter opvolgt en het is iemand uit de
top van de lijst dan is die door de leden op die plek gezet.

Hein vraagt zich af waarom er geen andere kandidaten zijn, we moeten hierbij
niet vergeten dat deze wijze van verkiezen van de lijsttrekker nieuw is. Tot
de vorige verkiezingen werd de lijsttrekker pas het congres voor de
verkiezingen gekozen nadat de lijst reeds was vastgesteld. De leden hadden
de top van de lijst reeds bepaald, kandidaat lijstrekkers moesten een
bepaald aantal stemmen hebben vergaard om zich te kunnen kandideren. Dit had
twee nadelen, allereerst bleef heel lang onzeker wie nu de lijst zou trekken
en ten tweede moest de lijsttrekker in de slag met alle andere kandidaten
voor de plek op de lijst. Het kiessysteem kon er zo voor zorgen dat de
toekomstig (en bij meeste mensen ook de gewenste) lijsttrekker niet op plek
1 eindigde, wat altijd weer veel uitleg vergde in de media. Dit werd
veroorzaakt door leden die mensen wilden pushen op de lijst met in het
achterhoofd dat de top toch wel voldoende stemmen zou krijgen.

Ik denk dan ook dat er naast de formele regels wel degelijk andere regels
een rol spelen, veel mensen vinden dat de lijsttrekker bekendheid moet
hebben binnen en buiten de partij. Een nieuwkomer heeft wat dat betreft
altijd een probleem, bekendheid in de partij kan er wel zijn maar de
bekendheid buiten de partij is meestal gekoppeld aan het zijn van
kamerlid/bewindspersoon. Wanneer de kandidaat buiten D66 om bekendheid heeft
verworven bestaat vaak een beeld van zo'n persoon wat niet hoeft te stroken
met het gedachtengoed van de partij. Iets waar Leefbaar Nederland nu met
Fortuyn meer worsteld, LN stelt voor om op een nieuwe manier de
kandidatenlijst vast te stellen. Fortuyn roept dat hij bepaald wie er wel en
niet op komen. LN wilde een links georienteerde middenpartij worden, Fortuyn
wil een rechts georienteerde partij...

Ik denk niet dat in de kritisch denkende groepen binnen D66 mensen waren die
zich geschikt achtten als kandidaat, binnen fractie en kabinet zal men
waarschijnlijk (mocht men al ontevreden zijn over de koers van Thom de
Graaf) de rijen gesloten hebben willen houden. Stel dat Roger of Boris zich
hadden gekandideerd dan was dit door de media negatief uitgelegd, het
verhaal van een democratische partij met democratische structuren
interesseert namelijk geen journalist, wel het opzij zetten van de
gedoodvergde lijsttrekker.

Marc-Jan Ahne