Terrorisme-paragraaf D66-programma

Fri Oct 19 13:37:36 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik schreef iets over een terrorisime-paragraaf in het D66 programma,
    http://listserv.surfnet.nl/SCRIPTS/WA.EXE?A2=ind0110&L=d66&P=R14136
 en Wim van de Griendt <w.e.vandegriendt at STUDENT.UTWENTE.NL> merkte op:
>Ben trouwens benieuwd naar je ideeen over antwoorden op de door jou
>gestelde vragen.

 Samengevat merkte ik iets op over.
 1. Bewijsvoering
 2. Reactie op aanslagen
 3. Schending of opschrorting burgerrechten

 Het gaat er niet om hoe iets gebeurt (Amerika luistert echt niet naar
 Nederland, dat is inmiddels wel bewezen), het gaat er om hoe Nederland
 -volgens het partijprogramma van D66- z'n houding dient te bepalen.
 Als we zo graag een 'Internationaal Gerechtshof' in Den Haag willen,
 dan zal onze opstelling helder dienen te zijn.

 Ik heb gepoogd een en ander waardevrij op te schrijven. Dat ik zelf geen
 voorstander ben voor alles wat er nu gebeurt, zal uit eerdere bijdragen
 van mijn hand wel duidelijk zijn. Ik ging van de week dus echt over m'n
 nek toen ik Bush hoorde zeggen dat Amerikaanse kindertjes hem 1 dollar
 moesten sturen om 'iets te doen voor de kindertjes in Afghanistan'. Alleen
 een gewetenloze schurk zegt zoiets. Toen hij het dezelfde dag nog een
 keer herhaalde, gingen de aanwezigen zelfs lachen, zo pervers is het.

 Het is wel aardig dat Wim van de Griendt vraagt hoe ik het antwoord zou
 formuleren aangezien we in 't geheel niet weten hoe Bush en consorten dat
 momenteel doen. Juist dat toont aan hoe noodzakelijk het is, op zoiets in
 het openbaar te doen. Op punt 1 heb ik trouwens een idee geopperd.

 Mijn antwoord op punt 3 zou zijn dat de burgerrechten in 't geheel niet
 geschonden mogen worden. Op punt 2 zou ik het antwoord ook niet weten,
 maar dat er iets over gezegd moet worden, lijkt me duidelijk. Nederland
 dreigt momenteel te worden meegesleept in een oorlog tegen een handvol
 landen. Het dient dus van te voren duidelijk te zijn hoe ver we bereid zijn
 te gaan en onder welk commando. Wellicht dat het deze keer niet uitdraait
 op een wereldoorlog, maar de volgende keer misschien wel.

 Marc Fluks, Amsterdam