Waar blijft het debat?

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Oct 18 11:11:49 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 06:32 18-10-2001 Thursday, Henk Elegeert wrote:

>Of zijn we zo pacifistisch ingesteld dat we bij voorbaat als vijfde wiel
>aan de wagen gaan hangen, zelfs dan als we nog geen deelnemer zijn?

Wie zijn "we"?
Overigens is er geen sprake van pacifisme. Mijn eigen betrokkenheid komt
eerder voort uit realisme: een oorlog lost het probleem niet op, sterker
nog, creëert een nieuw complex van problemen. Een juiste strategie (middel)
om een doel te bereiken, is de enige weg. Middel en doel moeten zich
correct tot elkaar verhouden. Een reeds platgebombardeerd land opnieuw
bombarderen lijkt me niet een juist middel. Een hele bevolking op de vlucht
drijven lijkt me niet zo'n juist middel. Een coalitie van duistere krachten
smeden als nieuw Afghaans regime, waarbij de Taliban zelfs weer mee mag
doen (mij ontgaat de logica) lijkt me niet een juist middel.  Het doel is
immers terrorismebestrijding. Het Queida netwerk oprollen. Een netwerk dat
zich uitstrekt van Kandahar tot Hamburg en Roermond. Als Afghanistan van de
wereldkaart is geveegd, is dat netwerk dan opgerold? Nee, dan komt een
volgend land in het zicht. En een volgend land. Vertel me eens, Henk, welke
logica zit hierachter?