Waar blijft het debat?

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Oct 18 11:03:16 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 09:28 18-10-2001 Thursday, Tjerk Jouwstra wrote:

>Ik hoop dat aan dat regime een eind komt, maar geloof er niets van, dat
>het huidige Noord Afgaanse verzet een redelijk alternatief kan vormen.

Natuurlijk deugt het taliban regime, vanuit ons gezien, van geen kanten. En
ook de Noorderlingen zijn volstrekt onbetrouwbaar. Hetzelfde geldt voor
vele regimes op deze aardkloot. De vraag is echter: moeten die regimes
vallen omdat *wij* dat wensen? Op dit moment wordt het Taliban-regime met
bommen en granaten ten val gebracht. Dat noem ik niet zo'n democratische
transitie. Ook Allende (Chili) is op een dergelijke manier ten val gebracht
(met hulp van de USA). En Noriega. En de linkse regimes is El Salvador en
Guetamala. Ook in Vietnam hebben de Amerikanen met bommen en granaten, en
agent Orange en napalm, geprobeerd het "Duivelse Regime" van de Vietcong
ten val te brengen (wat niet is gelukt. Nu zit dat regime er nog en schudt
vriendelijk handjes met Clinton en Bush). Ook Sadam zit er nog steeds. En
Milosovic is door zijn *eigen* volk ten val gebracht. Niet door bommen en
granaten (hoe graag we dat ook zouden willen geloven).

Het is nu een eenmaal een feit dat aan de andere kant van de
Europese/Amerikaanse grens een andere werkelijkheid heerst. In de
islamitische wereld heersen andere normen, waarden, gewoonten en
cultuuropvattingen. Die stroken niet met onze eigen opvattingen, dus we
hebben de neiging ze te veroordelen. We kennen ze veelal niet, hebben
vervormde beelden van ze, vinden ze bedreigend. Andersom is dat trouwens
ook zo. Gedurende mijn vele reizen door de Islamitische wereld heb ik
geleerd dat Europa en Amerika met het nodige wantrouwen en de nodige angst
bekeken worden.

Elkaar bombarderen heeft geen zin. De WTC-aanvallen waren zinloos en
misdadig. De aanval op Afghanistan, als vergelding, is van dezelfde orde.
Men spreekt van een "clash van beschavingen". Ik zie meer een clash van
ONbeschavingen.

Nederland kan niet veel doen. D66 nog minder. We kunnen ons in ieder geval
uitspreken over beschaving en barbarij. De ander een "geitenneuker" noemen
is hetzelfde als een westerling een kapitalistisch ongelovig varken noemen.
Met dit soort beelden wordt het conflict nooit opgelost.
De enige oplossing is: misdaden hard en gericht vervolgen, én de dialoog
tussen landen en culturen. Werkelijke dialoog opbouwen, uitmondend in
-desnoods keiharde-  onderhandelingen. Oorlog is gewoon de oplossing niet.
Oorlog doodt elke dialoog.