Toekomst in Eigen Hand: Paragraaf over errorisme

Sat Oct 13 13:00:09 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De D66 website vermeldt dat het vandaag uitgekomen verkiezingsprogramma
nog een concept is. Zie:
   http://www.d66.nl/documenten/tk/cvp0206/download.html

Omdat het mij toeschijnt dat het wenselijk is om op te schrijven onder
welke voorwaarden D66 instemt met het deelnemen van Nederland aan een
aanvalsoorlog in het kader van 'bestrijding van het internationale
terrorisme', heb ik daar eens gekeken. Maar geen woord daarover (zie
punt 127). Het zij de opsteller vergeven want het schijven van zo'n
tekst vraagt nu eenmaal tijd.

Maar is het niet wenselijk om alsnog iets dergelijks te doen ? Tenslotte
zien de plannen van Bush er niet bepaald geruststellend uit. En dat
de Kamer van de week niet eens een Tweede termijn aan deze zaak wijdde
geeft ook al aan dat het flink mis is met de democratie op dit punt.

Ik zou er maar een Addendumpje bij doen. Mocht het echt flink mis gaan
als Bush Indonesie, de Filipijnen en Maleisie aanvalt (en dat zou erin
zitten) dan is het niet onaardig als D66 iets op papier heeft staan
waaraan de wenselijkheid van zoiets kan worden afgemeten.

't Komt me voor dat dit punt niet onbesproken zal blijven in de rit naar
15 mei. Er moet dus iets gebeuren.

Maar misschien is er iets op dit punt aangepast in de eindversie ?