art 5 (cq beter anti-terreur)

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Sun Oct 7 10:57:29 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko:
Beter oplossingen, niemand zal het oneens met me zijn, dat de meest
efficiente manier om ons tegen terrorisme te beschermen, te prefereren is
boven elk humanitair drama.
1. aanpakken bankgeheim, dit zal maatschappelijke top natuurlijk niet erdoor
drukken, maar onmiskenbaar zou dit een sleutel zijn in terrorisme aanpak.
Het zal niet gebeuren, maar dat het niet gebeurt is 1 van de oorzaken van
toekomstig geweld.
2. radicale omgooi van midden-oosten politiek: westerse politiek in het
midden-oosten is schandelijk. Mn de steun aan de Israelische
bezettingsoorlog is fascistisch en mede oorzaak van de terreur. Ook beperken
van humanitaire hulp aan Irak (ik hoor men al zeggen: wat nu, als Saddam op
zijn knieen gaat en doet wat we zeggen, mag ie zoveel voedsel invoeren voor
olie als ie maar wil. Dit is natuurlijk vanuit politiek oogpunt voor elke
partij onacceptabel). Maar ook steun aan onderdrukkende regimes in
Saudi-Arabie, Kuweit, Algerije, ea is achterlijk, en gedoemd reactie te
geven.
3. liberalisering volgens IMF standaards aanpassen, slechts waar
sociaal-culturele omstandigheden sterk genoeg zijn is
liberalisering/individualisering gewenst. Globalisering zoals ie nu wordt
toegepast leidt slechts tot vergroting van armoede-kloof (naast steun aan de
'slager van BEirut' in Israel een andere oorzaak van radicalisme). De
armoede kloof zal ook op het gebied van vluchelingentoestroom naar westen,
in toekomst voor grotere problemen zorgen.
4. ipv inperken, het verhogen van % ontwikkelingshulp, mn voor gratis
educatie in islamitische landen, waar nu slechts gratis onderwijs
beschikbaar is door Koran scholen bv, en organisaties als Hizbollah. Tevens
aanscherpen van randvoorwaarden, zoals wetgeving tbv democratische
vrijheden, vrouwen-emancipatie.
5. (maar dit zal nog wel even duren:) aanpassing bezetting veiligheidsraad,
delen van macht schept mede-verantwoordelijkheid. Ik denk bv aan verdeling :
china, Arabische liga, Japan, india, brazilie, europa, rusland, usa,
Afrikaanse liga, indonesie.

Elegeert: