Bewijsmateriaal, Navo en democratie

jan van reusel reusel at PI.BE
Fri Oct 5 21:34:28 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

de geallieerden hebben nazi-duitsland de oorlog verklaard nadat ze met
leugens en drogredenen ("poolse soldaten hebben vannacht duitsland
aangevallen, nu-schieten-we-(eindelijk)-terug!!!") polen waren
binnengevallen. ik dacht dat met name groot-brittannië in een verdrag had
geregeld dat ze zouden "ingrijpen" als polen zou worden aangevallen.

maar daar gaat het hier eigenlijk niet om. het gaat erom dat er nu een
oorlog wordt voorbereid tegen een "onzichtbare vijand", een wijdvertakte
terreurorganisatie, die achter "11 september" zou zitten.
amerikaans/brits onderzoek zou hebben uitgewezen dat de organisatie van
osama bin laden inderdaad de aanslagen in new york en washington heeft
georganiseerd.
de publieke opinie moet echter "voetstoots" aannemen dat de bewijzen van het
amerikaans/brits onderzoek ook kloppen.

en daar hebben ondergetekende en anderen enige moeite mee.
ik neem niet graag "voetstoots" iets aan van iemand, zeker niet van
amerikaanse en/of britse geheime diensten. die hebben volgens mij iets te
veel belang in dit dossier om zomaar onomstotelijk de waarheid te zeggen.

het was misschien geen gek idee om instanties als de verenigde naties of het
internationaal gerechtshof in den haag te vragen om zich te buigen over
dergelijke bewijslast. van zulke instanties gaat naar mijn smaak iets meer
"autoriteit" uit.

jan van reusel
eisden-maasmechelen