amerikaanse onwetendheid

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Thu Oct 4 17:48:33 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

OK, ik wil hier ook wel even wat serieus op zeggen, dacht aanvankelijk dat
het een instinker was, maar begin te vrezen dat het serieus bedoeld was,
mijn excuses voor mijn westerse naiviteit.
In mijn persoonlijke ervaring met Amerikanen kom ik altijd zeer gedreven en
intelligente mensen tegen. Veel Amerikanen zijn bovendien van
niet-Amerikaanse oorsprong hetgeen nogal wat kennis van cultuur en taal
meebrengt. De onnozelheid van onnozelaars om anderen onnozel te vinden is te
debiel voor woorden. Ik wil de Nederlander te kennen geven die alle
provincies van China uit zijn hoofd kent, die de 52 staten van de US kan
opnoemen, de zuid-amerikaanse staten kent, enfin...
Ik hoorde geloof ik Blair blaten op opmerkelijk christelijke toon, dat ook
de arabieren hun beeld van het westen zouden moeten bijstellen, dat geldt
ook voor het beeld dat veel Nederlanders wellicht van Amerika hebben en
vooral het zelfbeeld van veel Nederlanders kan doorgaans wel wat verlichting
gebruiken. Blijkt hier weer. Al honderden jaren staat de Nederlander in het
buitenland bekend als filosofisch dom, er worden ook nauwelijks publieke
debatten gevoerd in NL, en de TV is wat ik ervan gezien heb, een stuk dommer
dan die in de USA, dwz in NEderland ontbreekt het alternatief hetgeen in de
US wel bestaat, kanalen als history channel, art-channel, technology
channel, etc tieren er welig.
Wat weten nederlanders eigenlijk van MArokko, Algerije waar al jaren een
bloedige dictatuur heerst en radicaal verzet, van Saudie Arabie, en het hele
midden oosten waar dictaturen door het westen gesteund worden, Irak waar
duizenden kinderen per jaar door westerse boycot sterven, enfin.... ik wel
wel eens weten wat joris en eibert, als vertegenwoordigers van dit denken nu
eigenlijk wel en niet weten.
Over het algemeen kan ik alleen van mezelf zeggen dat ik me altijd zeer diep
schaam over hoe weinig ik weet van de meeste zaken, dat ik slechts van heel
weinig dingen veel weet, en daarvan vergeleken met wat er te leren valt
verdomd weinig, dat ik altijd veel leer van anderen, die ik het minst ken,
dat ik van Amerikanen veel geleerd heb, dat ik veel ameirkanen die zeer
inspirerend zijn, dat ik naast gelijke nederlanders, Nederland zo goed ken,
dat ik soms onpasselijk wordt van de domheid van de mens.