Angst voor debat?

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Oct 4 14:36:11 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:28 04-10-2001 Thursday, Henk Vreekamp wrote:

>Een voorbeeld van dit laatste? Niemand vraagt Hein van Meeteren waarom hij
>zich tegenkandidaat stelt voor Thomas de Graaf. Wel, kom op, Hein, geef je
>mening over het voorgaande, en vertel eens waarom je tegenkandidaat bent!

Ik dacht dat u het nooit zou vragen.....(haha)

Wel, er zijn verschillende redenen.
De eerste is vrij gewoontjes: omdat het nu eenmaal mogelijk is. Bij
Leefbaar Nederland komt men bijkans klaar van opwinding bij de gedachte dat
de leden hun eigen lijsttrekker mogen kiezen. Bij D66 kan het al jaren. Ik
wilde dat uittesten, en zowaar, het werkt.

De tweede reden heeft te maken met D66 intern. Toen ik actief wilde worden
in D66, het was 1998, kwam ik een onprettige geur tegen. Een soort geur van
een kelder waarin al jaren leuke dingen liggen opgeslagen, maar het ligt er
maar te schimmelen. En voor de kelderdeur zitten allerlei mensen heel hard
te praten. Vooral over zichzelf. Met het bierglas in de hand. Dat ergerde
me ontieglijk. Concreet: in Amsterdam werd ik uitgekafferd door een meneer
die kennelijk heel belangrijk was (en is) in D66 Amsterdam. De reden van
zijn scheldpartij was dat een nieuwkomer als ik geen kritiek mocht hebben
op het vastgestelde lokale beleid. Dat beleid werd (en wordt) overigens
gegijzeld door enkele lieden die zich verzameld hebben in de actiegroep
"Amsterdam Anton Pieck".  Zij willen het stadsgezicht terugbrengen naar het
beeld van 1834. En zijn daar nogal fundamentalistisch in. Wat dat met
democratie te maken heeft ontgaat me nog steeds.
Ook landelijk vind ik onze club wat duffig. Wel sympathiek. Maar niet erg
wakker. Een ambtelijke sfeer die me tegenstaat, maar -en dat is
belangrijker vind ik- ook de kiezer tegenstaat. Lijkt me. Den Haag heeft
van "onze" mannen en vrouwen brave kwispeldieren gemaakt.
Aaibaarheidsgehalte hoog, bijtgehalte nihil. Als je te lang in de zweethut
Binnenhof hebt gezeten, dan is je vuur kennelijk gedoofd. Dan zijn je
tanden versleten. Dan is je mond gemuilkorfd. Dan ga je mee met de stroom,
waarheen die ook voert. Zelfs een oorlog in...

Dat brengt me bij de derde reden:

Naar buiten toe is D66 helemaal geen radicaal democratische partij meer.
Waar zijn de idealen, de principes, de vurige visies van weleer? Hoe levend
zijn de wortels van deze partij? Gerard Schouw noemde dit voorjaar de
belangrijkste verworvenheden van de partij op: "het homohuwelijk, een goede
regeling voor euthanasie, een eerste stap in de richting van een gekozen
burgemeester, de introductie van een volksraadpleging en meer geld voor
zorg en onderwijs. Daar is tijdens de rit de hervorming van de landbouw nog
bijgekomen.''  (AD, 20 augustus).

Welnu: het homohuwelijk is een mooi gegeven, maar radicaal democratisch zou
ik het niet noemen. Het is een leuk bijkomend succesje. Een goede regeling
voor de euthanasie is geen eclatant en uniek D66-succes.
Euthanasiewetgeving heeft een moeizame voortgang, waarbij veel moet worden
afgewogen en gewikt, en waarbij brede politieke steun onmisbaar is. D66
heeft hierin een gunstige rol gespeeld, onmiskenbaar, maar de burger zal
niet snel zeggen: D66, dat ís de euthanasiewetgeving. De gekozen
burgemeester is inderdaad een herkenbare D66-actie geweest. Maar oh wat
zijn we weer ingepakt en naar de zijlijn afgevoerd. Ik miste hierbij de
tanden, de felheid, het vechten. De zurige commentaren in de kranten en van
collega politici hebben onze vertegenwoordigers naar mijn smaak teveel
geintimideerd. Een beetje grommen, en toen weer braaf het hok in.

Over de volksraadpleging kunnen we kort zijn. Na de nacht van Wiegel hadden
we zulk een stennis moeten trappen dat het tot Afganistan te horen was. Ook
hier hebben we ons teveel laten inpakken en aan de zijlijn parkeren. In een
nieuwe kabinetsperiode moet er echt keihard geknokt worden voor dat
referendum. En niet een beetje referendum, en niet een half referendum, en
niet een raadplegend referendum: nee, een volwassen, correctief referendum
waarbij niet door allerlei voorwaarden de burger alsnog de gang naar de
raadpleging geblokkeerd wordt.

Zelfde verhaal voor de gekozen burgemeester. Het is werkelijk belachelijk
dat een partij als Leefbaar Nederland met dit punt triomfantelijk aan komt
kraaien alsof zij het uitgevonden heeft. Ook in dit issue  moeten de tanden
van D66 hun afdrukken achterlaten,  ook hier moet worden geknokt totdat
duidelijk wordt dat D66 bloedserieus is met de gekozen burgemeester.

Meer geld voor zorg en onderwijs is inderdaad mooi. Maar niet veel anders
dan je van een linkse en sociale partij mag verwachten.

Waarom ik me tegenkandidaat heb gesteld? Omdat ik de discussie over deze en
andere punten wil voeren (zoals de identificatieplicht...). Omdat ik ervan
overtuigd ben dat we veel kiezers kunnen terughalen met een helder, stevig,
herkenbaar verhaal. Omdat we niet alleen moeten nuanceren, afwegen en
coaleren, maar ook moeten vechten, doorzetten, confronteren. Toevallig kan
ik dat een beetje.

En niets is meer vanzelfsprekend na 11 september. Zelfs niet het
partijleiderschap. Wie thans nog slaapt wordt nooit meer wakker.

Hein van Meeteren, als antwoord aan Henk Vreekamp.