Angst voor debat?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Oct 4 13:28:59 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Gister noemde iemand mij via een omweggetje een soort onbezoldigd raadgever
van Roger van Boxtel. Ik voel me niet aangesproken. Ik vermoed dat RvB een
hooggeleerde partijnotabeel (die in academische kring wordt afgedaan als
'die ambtenaar') en wat politiek correcte ambtenaren rond zich heeft,
misschien wel een soort raadsadviseur. Ik vroeg naar namen, maar de lijst
zwijgt.

De reactie op mijn persoontje bracht mij een eerdere gewaarwording in
herinnering. Namelijk, dat er op deze lijst vrij weinig over D66 zelf en
haar betaalde politici in de politieke arena wordt gebabbeld. Ik heb het
gevoel dat, mogelijk twee deelnemers uitgezonderd, de subscribers liever wat
in de ruimte debatteren, weinig op concreet te nemen of genomen besluiten
ingaan en al helemaal niet personen op de korrel durven nemen. Behalve dan
dat 'buitenbeentje' ... . Raar, want kritiek leveren op persoonlijk
functioneren en uitdragen van ideeen gebeurt in het, ook door D66 zo
bejubelde, bedrijfsleven dagelijks!

Of, behoor je je in het politieke domein dan te gedragen als schijnheilige?
Of, hebben de dames en heren lijsters een verborgen agenda, zo van 'geen
kritiek op de voorganger, anders verspeel ik mijn kans als opvolger'? Gaat
het om beperkte intelligentie, of, om een benepen idee van wat de politieke
cultuur binnen D66 moet zijn?

Een voorbeeld van dit laatste? Niemand vraagt Hein van Meeteren waarom hij
zich tegenkandidaat stelt voor Thomas de Graaf. Wel, kom op, Hein, geef je
mening over het voorgaande, en vertel eens waarom je tegenkandidaat bent!

Henk Vreekamp, Utrecht