Toulouse/Enschede

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Oct 2 20:22:20 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman Beun wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De mate van risico die mensen lokaal bereid zijn te lopen (in ruil
> voor werkgelegenheid bijvoorbeeld) lijkt me nu bij uitstek iets wat je
> beter lokaal kunt regelen. In elk geval niet op een hoger
> regeringsniveau dan daar waar zich op dit moment al de meeste
> expertise bevindt. Dat ergens iets heel ergs gebeurd is lijkt mij op
> zich onvoldoende reden om het betreffende beleidsterrein naar het
> Europese niveau te tillen.

In principe mee eens.
Echter, decentralisatie laat juist hier steken vallen m.b.t. de
mogelijkheden voor de burger en blijven hogere niveaus een soort van
"controle" handhaven die niet te handhaven valt.
Strikt genomen valt de democratie terug tot een orgaan dat juist taken
tracht af te stoten en daarbij plaatsvervangend (democratische?)
"controle" uitoefent.
Een dergelijke constructie moet tot ongelukken leiden.

Want;

Wie is hier verantwoordelijk?
Wie kan hier worden vervolgt?
En op grond waarvan?

Wie brengt de doden weer tot leven?
Wie vervangt de foto's, de herinneringen, de sociale samenhang, de
vriendenkring?
Wie vervangt het bankstel, de videobanden van de kinderen?

Welke mogelijkheden hebben de burgers zich voor een dergelijk drama te
behoeden?
En wat als werkgelegenheid belangrijker wordt gevonden dan mensenlevens?
(Zie Enschede/Toulouse)

Vervolgens blijft een van de hoofdverantwoordelijken ook nog als
weldoener(Enschede).
Ik heb meer respect voor de (opgestapte) burgemeester van Volendam, wat
dat aangaat.
Neemt U maar van mij aan dat men in Volendam het drama dieper en sneller
zal kunnen verwerken, dan in Enschede.

Henk Elegeert