Wat te doen als rechts populair is?

Eibert van de Streek streeke at IAE.NL
Tue Nov 27 13:41:34 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Opmerking op jouw statement:

"D66 moet dus m.i. weer terug naar de oorsprong: naar een radicaal
democratische, ietwat brutale en nonconformistische partij die scherp de
verloedering van de hedendaagse Nederlandse democratie blootlegt"

Het is niet alleen een verloedering van de democratie maar ook en vooral
de bureaucratie/ambtenarij/overheid, en dan verwijs ik vooral naar de
operationele problemen bij onderwijs, zorg en justitie. Dit verander je
niet met een gekozen minister-president of gekozen burgemeester. En
jammer genoeg moet ik zeggen dat onze Pim dat veel beter ziet dan wie
ook bij de gevestigde partijen die vooral bezig zijn met kleine issues
om te scoren maar het groter geheel uit het oog hebben verloren. Het is
toch bijv van de zotte om over kleinere klassen te gaan praten als het
onderwijs in steeds grotere "operationele" problemen komt.

Nee Hein, ik zie die vgl met een bedrijf nog steeds niet. '"Radicaal" of
"onvrede" zijn kun je toch niet beschouwen als een core thema? Dit is
natuurlijk een wezenlijk probleem voor iedere partij want de themas
veranderen nou eenmaal over tijd. Ook bedrijven moeten soms van thema
veranderen om te overleven.

In de huidige "toeschouwers" democratie komt de kiezer pas in aktie als
dingen hem echt raken. Gekonkel rondom aangewezen democratie ergert hem
wel maar meer niet. Als je kinderen geen goed onderwijs meer kunnen
krijgen of als je niet zeker meer bent dat je zorg kunt krijgen als het
nodig is, dat raakt mensen echt.

Eibert van de Streek, Mierlo