Orgaandonatie: ontvanger centraal, niet de donor

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Thu Nov 22 20:00:10 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dit zegt me niet veel, wat is de achtergrond van de niet overlevenden?
Wat was hun toestand?
Is wel bekend hoelang  men er mee verder kan leven?
Wat is het percentage afstotingen.?
Wat is de kwaliteit van het leven met al die zware middelen die
afstoting moeten tegengaan?
Bij hoeveel mensen moet er een 2e of zelf 3e donor transplantatie gebeuren?

Zelf denk ik dat dit op den duur niet de oplossing is. Het aantal mensen
waarbij donor transplantatie kan gebeuren neemt waarschijnlijk alleen
maar toe en het aantal potentiele donoren zal afnemen doordat steeds
minder gezonde mensen plotseling overlijden. Vooral door het aantal
verkeersongelukken nog verder in te dammen wordt het verschil tussen
vraag en aanbod alleen maar groter. Geen wet kan hierin verandering
brengen. En daarnaast speelt het probleem dat er toch aversie en angst
is om donor te zijn. Ik vind het daarom zeer reeel om donoren voorrang
te geven. Maar anderzijds moeten artsen oppassen met dit paardemiddel
als een oplossing aan te bieden als men het niet
waar kan maken.

Alternatieven zoals xeno transplantatie of kweken van embryoos
is voor alsnog veel weerstand tegen.

De enige echte oplossing is dat de wetenschap een oplossing vind voor
het groeien van nieuwe organen uit de cel van de gastheer.

Eibert van de Streek