Orgaandonatie: ontvanger centraal, niet de donor

Thu Nov 22 10:16:24 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>
>Je stelde dat artsen voortaan bepaalde hulp aan patienten zouden moeten weigeren
>als die patienten voorheen orgaandonatie zouden hebben geweigerd.

 Wees maar niet bang, Henk. Daar kan natuurlijk nooit sprake van zijn.
 Iedereen heeft recht op zorg, vandaar juist mijn voorstel (dan hebben
 er meer mensen recht op meer zorg: ze komen dan immers wel in aanmerking
 voor een transplantatie).

 Mogelijk dat het voorstel wat cru overkomt voor wie geen donor wenst te zijn
 maar wel in aanmerking wil komen voor transplantatie. Maar het probleem ligt
 in dat geval bij zo iemand zelf, niet bij de gemeenschap. Wellicht dat zulke
 mensen er beter aan zouden doen te kiezen uit twee kwaden: 1) hun angst voor
 de dood en wat er daarna met hun lichaam gebeurt en 2) het tekort aan donor-
 materiaal voor wie om een transplantatie zit te springen.

 Henk V.:
>P.S. Ik vermoed overigens dat je eigenlijk wilde antwoorden op Henk
>*Elegeert*. Maakt niet uit wat betreft de argumentatie.

 Ik antwoordde op een privemail van jou (dat niet op de D66 lijst heeft
 gestaan).

 Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>:
>En wat is mijn opstelling dan, en waarom is die raar en/of buitengewoon
>raar?

 (Andere) Henk, eigenlijk is het vreselijk dat je zo'n vraag stelt.

 Ze is buitengewoon raar omdat je van anderen een opstelling verwacht
 die haaks staat op die van jou zelf. Ze bent daarbij zo vreselijk met
 jezelf aan het worstelen dat het niet bij je opkomt dat als iedereen
 zich zou opstellen als jij, mensen daar het slachtoffer gaan worden.
 Kortom, denk eens een beetje aan de ander.

 Inhoudelijk vind ik het ook raar (hebben we het nog niet over gehad).
 Wat heb je nu liever dat als je dood gaat jij letterlijk bij het crema-
 torium 'de pijp uitgaat', dat er onder de grond wormen uit je buik
 kruipen en een rat zich door jouw kaak een weg naar je hersenpan vreet
 of dat datzelfde lichamelijk overschot nog enig nut heeft voor de leven-
 den ? Dat iemand weer kan zien, dat iemand nog jaren kan leven met jouw
 nieren, dat iemand niet stikt omdat hij kan ademen met een long die van
 jouw geweest is ?

 Daarna stel je ook nog eens kwaliteitseisen... Je hebt die niet ingevuld
 maar ik neem aan dat je vindt dat rokers geen longtransplantatie mogen
 ondergaan, grote eters geen harttransplantatie en stevige drinkers geen
 levertransplantatie. Zoiets komt toch heel echt raar over, als je dat
 niet begrijpt (ik heb niet de indruk), tja...

 Henk E.:
>Ik zou wel willen weten waaruit zou moeten blijken dat ik in mijn
>reactie "onnodig kwetsend" naar jouw toe ben.

 Je begrijpt het kennelijk inderdaad niet.

 Jammer...

 Marc Fluks