Orgaandonatie: ontvanger centraal, niet de donor

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Nov 22 01:34:15 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Heel merkwaardig, het lijkt wel of zelfs het beroep op een beetje sociaal
>  gevoel tegenwoordig als zijnde dermate abject wordt ervaren dat sommigen
>  elke aanzet daartoe, elk beroep op de ander, ervaren alsof dat gevoel er
>  bij hen wordt in gemept, ervaren wordt als een schending van het indivi-
>  dualisme.

Er is geen sprake van een beroep op een beetje sociaal gevoel.
Er is ook geen sprake van een redelijk beroep op de ander.
Er wordt met een abject voorstel, en dito voorstelling van zaken,
volstrekt voorbij gegaan aan de complexe materie die het donorschap met
zich (mee) draagt.

De "woordvoerder" van dit onderwerp te weten  "Dr. Marc-Alexander Fluks"
<fluks at science.uva.nl> (b)lijkt elke kritische opmerking met stropoppen
te moeten beantwoorden bij gebrek aan argumenten, zo moet worden
aangenomen.

Daarbij het instrument van de stropop gebruikt om nog wat uiterst
merkwaardige eigengedachten kronkels aan de ander te willen
toeschrijven.
Of erger.

>  Het lijkt wel of 'mijn model'  gezien wordt als een bedreiging: dat men
>  wordt gedwongen (!)

Er is geen vrije keuze meer. Enkel eentje van het type "de dood of de
gladiolen" zonder dat er sprake is van een bestelling voor de bloemen.
De keuze is, de mogelijke dood of de mogelijke gladiolen.
Van het type van de koopman "bestelt u nu maar snel , anders vangt u
mogelijk bot"

> zich als donor aan te melden (dus iets voor een ander
>  over te hebben - stel je voor !) terwijl men daar emotionele bezwaren tegen
>  heeft.

Nee, het gaat om het verplichtend karakter dat uitgaat naar mensen die
nog in overweging zijn, en die een dwaas voorstel op verkeerde gronden,
dat volstrekt onvoldoende wordt onderbouwd en dat in de richting van die
potentiële donoren uitgaat.

> Maar dat ligt toch echt aan de criticasters zelf, het zit niet in
>  het voorstel. Men ziet spoken.

Kijk, nu komt de aap uit de mouw.  Men ziet spoken.....

De politiek heeft een inschattingsfout gemaakt over de benodigde
behoefte aan donormateriaal op enig moment, en weigert daar zichzelf
verantwoordelijk te achten. Te meer, daar de door haar voorgestelde
methode niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. Anderzijds moet
natuurlijk ook de vraag worden beantwoordt of aan die vraag überhaupt in
redelijkheid voldaan kan worden.  Voorspelbaar is dan verschillende
lieden zich geroepen voelen dan zelf maar met ideeen te komen, ook de
meest dwaze.

Mark schreef:

>  Mark, je wrijft me allerlei onzin aan.

Daarin is hij dan niet de enige.........

>  Maar ik mag er van uitgaan dat ook jij wel in aanmerking wil komen voor een
>  transplantatie maar het vertikt om jezelf als donor aan te melden ?

Wat zou daar op tegen zijn? Heeft Mark niet die vrijheid?

> En dat
>  het je -net als Henk Elegeert- geen bal interesseert als mensen, die thans
>  om een transplantatie zitten te springen, het loodje leggen doordat teveel
>  mensen een dergelijke opstelling hebben ?

Een van de stropoppen van  "Dr. Marc-Alexander Fluks"
<fluks at science.uva.nl> even weerspreken, die opnieuw een poging doet om
het probleem daar te brengen waar het niet thuis hoort.
Het feit dat ik uiteindelijk toch op je onzinnige idee reageer, komt
eerder voort uit betrokkenheid over het lot dat hen dreigt en de
oplossing die daarvoor wordt aangedragen die dat niet is, zeker niet qua
beeldvorming.

>Dat lijkt me niet alleen een
>  angstig wereldbeeld, dat lijkt me doodeng.

Je ziet spoken en creëert ze zelf. Doodeng is, domme ideeen die ook
worden uitgevoerd.

Henk Elegeert