Mislukte orgaandonatie-wet Borst

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Nov 21 17:52:41 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

Ik geloof dat je het niet begrijpt. Je stelde dat artsen voortaan bepaalde
hulp aan patienten zouden moeten weigeren als die patienten voorheen
orgaandonatie zouden hebben geweigerd. Dat kan dus niet: een arts moet aan
ieder op elk moment haar of zijn dienst verlenen. Vandaar dat euthanasie en
orgaandonatie - de laatste momenten - nog steeds zo'n heikel punt vormen.

Jij vist naar persoonlijke meningen. Ik duid daarentegen op cultuurpolitieke
aversies tegen bepaalde ingrepen die van staatswege (zouden) worden
gedecreteerd. Orgaandonatie dreigt nu in de sfeer van belastingbetalen te
worden getrokken, terwijl solidariteit mogelijk een veel beter uitgangspunt is.

Je treurnis blijft dus voorbarig. Ik snap ook die opwinding niet bij anderen
die donatie automatisch willen maken - het heft de door mij aangedragen
anti-etatistische sfeer namelijk niet op, vergroot deze slechts. Daardoor
loop je de kans dat het medisch reparatiegebeuren pas echt en puinhoop wordt!

Grappig dat rationalisten zo fanaat zijn op dit punt. Modernistische
gelovigheid?

Henk Vreekamp, Utrecht

P.S. Ik vermoed overigens dat je eigenlijk wilde antwoorden op Henk
*Elegeert*. Maakt niet uit wat betreft de argumentatie.