Orgaandonatie: ontvanger centraal, niet de donor

Mon Nov 19 10:17:08 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL> was het niet met me eens om een subgroep
 te creeeren van mensen die een optimale kans krijgen om in aanmerking
 te komen voor een transplantatie, omdat...
>het een provocatieve opstelling is,

 Ik snap hier geen bal van.

>kinderen, demente bejaarden, mensen met psychiatrisch aandoening worden
>buiten gesloten.

 Kinderen heb ik wel degelijk meegenomen in mijn opmerking. De anderen
 niet. Te vrezen valt overigens dat die, in alle 'ethische' afwegingen,
 momenteel niet in aanmerking komen voor transplantatie juist omdat er
 een tekort aan donor-materiaal is !

>ongezonde mensen, ongezond levende mensen worden buiten gesloten.

 Geen woord over gezegd. Ik heb juist opgemerkt dat iedereen zich (net als
 nu) kan aanmelden.

>Als die zelfstandig op eigen gezag menen dat hun organen niet in
>aanmerking (dienen te) komen,

 Da's dus een keus die men zelf maakt (dat mag toch ?).

>als de eigen verantwoordelijkheid tevens inhoud ergens van te worden
>uitgesloten, dat ook het failliet van de eigen verantwoordelijkheid
>betekent,

 Opnieuw: ik snap er geen bal van. Men sluit zichzelf toch uit indien
 men geen donor wenst te zijn ?

>voorspelbaar is dat een ieder die kennis heeft van zijn eigen erfelijke
>ziektes (daar in toenemende mate kennis van zal (kunnen) nemen),
>derhalve zelf de verantwoordelijkheid neemt zich niet in te schrijven,
>ook buiten gesloten wordt,

 Onzin (trouwens: ik ben zelf dus zo iemand). Het feit dat iedereen zich
 kan aanmelden als donor, wil toch niet zeggen dat iedereen ook als donor
 geschikt is ?

>voorbijgaat aan het al dan niet terechte gevoel van onveiligheid ten
>aanzien van de medische wereld.

 Organenplukkers ? Weet je dat, door het tekort aan donors, op dit moment
 arme mensen in ontwikkelingslanden reeds bij hun leven een nier of hun
 hoornvliezen (dan worden ze dus blind) afstaan voor rijke patienten in
 het Westen ? In dat licht zijn je bezwaren wel erg raar.

>Minister Borst, heeft onlangs nog bepaald dat iedereen verantwoordelijk
>gesteld kan worden, maar medici niet!! (...)
>Dat draagt niet bij aan het vertrouwen stellen in de medische wereld,
>(ja meneer, er is iets mis gegaan, maar de organen van uw vrouw hebben
>we ten volle kunnen benutten.

 M'n hemel, pas nu komt de aap uit de mouw !

 Ik mag -na lezing van dit alles (ik vind het dus wartaal)- aannemen dat
 jij principeel GEEN donor wenst te zijn maar dat je -als dat zo uitkomt-
 WEL in aanmerking wenst te komen voor een transplantatie ?
 Dat is -gezien het tekort aan organen- toch vreselijk hypocriet ?

>En er zijn echt nog veel meer argumenten voor aan te dragen.....

 Ik was daar al bang voor.

 Ik vind zo'n reactie dus ver beneden de maat. Je wil op emotionele gron-
 den zelf nooit donor zijn maar als het erom gaat je eigen leven te ver-
 lengen, dan komt de zaak uiteraard anders te liggen, dan verwacht je van
 anderen dat die niet net zo benepen denken als jij zelf ! Door een derge-
 lijke opstelling sterven op dit moment -volstrekt onnodig- een paar
 honderd mensen per jaar. Ironisch genoeg zou je daar ooit ZELF toe kunnen
 behoren !

 Onbegrijpelijk...