[Re: Mislukte orgaandonatie-wet Borst]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sat Nov 17 00:49:23 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Carel de Lange schreef:

>Ik kijk in ieder geval uit naar het debat in de kamer. Borst heeft de wet
>er indertijd doorgedrukt dus ik vrees dat zij wederom haar
>verantwoordelijkheden gaat afschuiven en weer geen goede indruk zal
>achterlaten. Op de radio hoorde ik vanmiddag al weer een D66-TK-lid haar
>dekken, dus je bange vermoeden komt nu al uit.

---

Alle kritiek is goed, maar dit is niet redelijk. Els Borst was destijds zelf
voor het 'geen-bezwaar'-systeem: iedereen donor, tenzij men uitdrukkelijk
heeft geweigerd (het Belgische systeem). Maar daar was geen kamermeerderheid
voor te vinden. Tegen haar eigen wens is er toen deze wet gekomen, die de
procedures verhelderde (maar ook registratie vooraf vereiste, wat kennelijk
moeilijker was dan het donorcodicil).
Wellicht dat het nu anders ligt, nu blijkt dat deze wet al te lang te weinig
donoren heeft opgeleverd.
Groeten,
Bert Bakker.