We doen mee!

Mark Koek mark at KOEK.NET
Sun Nov 11 14:31:02 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny <LBruce at footprinting.com> schreef o.m.:

> In de eerste wereldoorlog was Nederland neutraal, in de tweede
> wereldoorlog lukte dat helaas niet. Nu moeten de megelomaanse
> kruideniers zo nodig meedoen.

Dus je vindt dat Nederland niet een actieve rol moet spelen bij de
bestrijding van een uiterst gevaarlijke ondergrondse organisatie, plus
een van de meest gewelddadige en repressieve regimes ter wereld, maar
liever met de vingers in de oren in een hoekje gaat zitten afwachten, in
de ijdele hoop dat het allemaal wel aan ons voorbij zal gaan?

Of behoor je tot de groep die er genoegen in schept om langs te zijlijn
het domineesvingertje te heffen terwijl anderen het vuile werk opknappen?

Dat je het jammer vindt dat Nederland niet neutraal stond tegenover
Hitler is trouwens ook een nogal dubieus standpunt. Zoals je merkt heb
ik er behoorlijk moeite mee om respect te hebben voor pacifisme, zeker
als het, zoals in jouw geval, de vorm aanneemt van een respectloze
tirade tegen de mensen die zich in de positie bevinden dat ze dergelijke
moeilijke beslissingen moeten nemen.

Op z'n allerminst hebben de Amerikaanse acties intussen de bevrijding
van Mazar-e-Sharif en omgeving opgeleverd, waar vrouwen zich nu weer
vrijelijk kunnen bewegen en, ik noem maar wat, men zonder angst een
muziekje kan opzetten. Een voorlopig resultaat dat, wat mij betreft, de
hele operatie de moeite waard maakt, of ze Osama bin Laden nou ooit te
pakken krijgen of niet. En ik ben er trots op als Nederlandse militairen
daaraan een bijdrage (hoe klein ook) kunnen leveren.

Mark