Waar staat D66?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat May 26 23:05:24 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Lijsters, spreeuwen, nachtegalen,
>
> Ook het opiniestuk van Bert Bakker gelezen in De Volkskrant van heden, 'Wie
> het CDA progressief noemt heeft veel fantasie' (p.7)?
[..]
>  Maar het CDA is, behalve in de nog steeds zwaar
> gesubsidieerde landbouwsector en de Rabobank, geen machtsfactor meer als
> toen Hans van Mierlo haar uit de 80-jarige regeringsmacht stootte.

Wat een onzin, je komt zeker van boven de rivieren!?!
Voor een ieder die daar beneden weleens vertoeft weet dat hun rol alles
behalve (uit)gespeeld is en dat hun macht meer is dan men boven de
rivieren voor mogelijk houd.

[..]
> Persoonlijk heb ik ook zo mijn twijfels als ik recent op lokaal en regionaal
> vlak merk dat democratisering en bestuurshervoming niet of nauwelijks leeft
> binnen D66 zelf en haar gekozen vertegenwoordigers.

Het is ook volstrekt onvoldoende om met dergelijke beperkte middelen
(referendum, gekozen burgemeester) tegen de gevestigde (CDA)
machtsstructuren op te boksen. Of om maar zelfs de schijn van een
democratie in stand te houden. D66 moet weer eens ernstig na gaan denken
wat democratie voor haar betekent en wat inhaalwerk gaan verrichten. Of
wacht ze op een nieuwe "Hans v Mierlo" om de ware bedoelingen van de
democratie gestalte te geven?

> Afgezien nog van hun
> ranzige standpunten rond burgemeesters en staatshoofdenfamilies...

Als ook jouw ideeen uitblijven! ;(
Geef de burger meer mogelijkheden het democratische proces (mee) te
bewaken en dat proces ook te kunnen afdwingen.

Maak dus duidelijk hoe bepaalde processen moeten verlopen. Verplicht
besturen tot het afgeven van informatie voor besluiten en beslissingen
worden genomen en het transparant maken van besluitvormingsprocedures.
Maak dat onderdeel van het besluitvormingsproces. Stel verplicht dat
burgers daar deel aan hebben en van de juiste (te controleren)
informatie worden voorzien.
Laat de burger dus mee participeren, maar ook met een rol van betekenis.

Henk Elegeert