onbetrouwbaarheid van Borst

raimond de tempe raimond.de.tempe at HCCNET.NL
Thu May 24 14:24:41 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk,

ik ben blij met je genuanceerde reactie. Want ik Van den Berg graag geloven.
Maar om dit als onbetrouwbaarheid toe te schuiven aan één individuele
bewindspersoon, dat gaat mij veel te ver. Jij geeft er een verklaring aan,
die ik buitengewoon aannemelijk vind.
Wat niet wegneemt dat ik onze politiek-ambtelijke centrale overheid als
collectiviteit weinig betrouwbaar vind. Of liever: ik wantrouw het mengsel
van opgewekte boodschapper, optimistische onbekwaamheid en gebrekkige
betrouwbaarheid.

Een toelichting wordt ons nu op een presenteerblad aangeboden: onze
nationale railvervoerder! Geheel los van de gang van zaken bij de splitsing
van het oude concern in een aantal overheidsdiensten en
structuur-vennootschappen, ben ik ervan overtuigd dat de praktische
uitvoering anders had gekund. De fouten die nu zijn gebleken gemaakt te zijn
door de bedrijfsleiding van NSReizigers, zijn toch fouten die voorzien
hadden moeten worden door de concessiegever, de centrale overheid? Een
overheid die zijn werk goed doet, voorziet bepaalde wijzigingen in trends,
die wil dat ook zien, binnen een bepaalde waarschijnlijkheid. Het lijkt er
wel op of de statistische gegevensverzamelingen begin 20ste eeuw beter
verlipe dan tegenwoordig! Dan moet je in je concessievoorwaarden de
mogelijkheid houden tot ingrijpen. Dus wat leutert de minister van V&W nou?
Had ze kunnen weten!
Wat leuterde minister-president Kok nou toen hij wilde dat niet iedereen in
de spits reisde? Dat verander je toch niet? Met vrome praatje verander je
net zo min dat Nederland aan het eind van Maas en Rijn ligt.
Dat dat extra geld kost? Ja, natuurlijk! Reusachtige stromen reizigers in de
spitsuren. Dit dicht bevolkte land, dat ook nog meer groeit dan de omgevende
landen,  is duur in exploitatie. Dus moet de belastingdruk navenant zijn,
voor bedrijf en particulier. Als milieu-eisen (spoorweglawaai) dan ook nog
veel hoger liggen dan vlak na de oorlog, koste dat alleen maar extra geld.
Wie niet inziet dat wij dat in gezamelijkheid moeten betalen, zonder
vergroting van de staatsschuld, die wil kennelijk een rommel-samenleving.
Laat hij dat dan openlijk erkennen.
En als de overheid niet in staat is pretenties waar te maken, laten de
politieke en ambtelijke vertegenwoordigers dat dan openlijk erkennen,
schaamtevol en in nederigheid. Wat minister Zalm betreft: oké dat de
staatsschuld omlaag moet, maar niet dat wij wij met onze belastingdruk
moeten concurreren met het buitenland. Tenslotte ben ik opgegroeid in hogere
verwachting ten opzichte van de zorg van de overheid dan van de uitspraken
van velen uit het bedrijfsleven. Wat de laatste betreft: als merkbekendheid
een belangrijker doel is dan verkoop van kwalitatief goede producten, dan is
er maar een antwoord: de zweep erover door niet te kopen (producten van die
bedrijven).
Wat de eigen partij betreft -  zonder  te hoge illusies te koesteren: mensen
wees eens minder optimistisch, wees wat sceptischer, stel eens wat minder
hoge verwachtingen, maar koester met liefde wat u dierbaar is (en dat is D66
mij toch, ondanks de uitglijer van optimistisch praatjes en onder de maat
blijven van Paars 2).

Groet, /raimond de tempe