Integriteit openbaar bestuur

Sat May 12 14:05:31 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 03:28 12-05-2001, Tjerk Jouwstra wrote:

>bedrijfsleven, zoals Van Tienen van Commodore. Volgens de curator in het
>faillissement van deze onderneming, Van Hees, heeft deze behoorlijk wat
>persoonlijke uitgaven via een bedrijfscreditcard betaald, zoals een aantal
>bezoeken aan Yab Yum voor f 540.000. Van Tienen heeft deze claim afgekocht
>voor f 200.000. Ik durf niet eens uit te rekenen, hoeveel gratis wippen hij
>gemaakt heeft in dit Amsterdams gezelschapshuis op kosten van de
>onderneming. Maar zijn persoonlijke impact staat niet in verhouding tot die
>voor Peper.

Inderdaad. Een burgemeester is een publieke gezagsdrager en
heeft daarmee een voorbeeldfunctie.
Voor een bedrijfsdirecteur geldt dat laatste in veel mindere
mate.

Overigens kan een bezoek aan Yab Yum best een bedrijfsbe-
lang dienen - bijvoorbeeld indien dit geschiedt in gezel-
schap van een (potentieele) klant.

>Terwijl juist van Peper in Kok II veel verwacht mocht worden, met name ook
>ter behartiging van de hoogst noodzakelijke staatsrechtelijke vernieuwingen,

Peper had het door wijlen Ien Dales in gang gezette beleid
met betrekking tot bestuurlijke integriteit dienen uit te
bouwen. Peper nam echter geen maatregelen tegen Spar van
der Hoek, burgemeester te Middelburg, die eveneens prive-
uitgaven ten laste van de gemeenschap bracht en zijn naam
op illegale wijze veranderde in Spahr van der Hoek en met
die illegale naam gemeentelijke stukken tekende.

Door zijn eigen dubieuze moraal was Peper niet (meer) in de
positie anderen terecht te wijzen - ziedaar het probleem.

>onze kroonjuwelen. Als we iets voor elkaar hadden willen krijgen, dan was
>dat via hem. Zijn verdediging van het referendum in de nacht van Wiegel
>staat me nog helder voor de geest. Niemand had dat toen beter kunnen doen
>dan hij, ook geen D66-er, niemand had dit in het kabinet naar voren kunnen

Dat moge zo zijn; het is geen reden om moreel onzuiver gedrag
door de vingers te zien. Waar ligt in dat geval de grens?

>Alleen daarom al heb ik de pest in al die verdachtmakingen, in de anonieme
>Rotterdamse verklikkers, om het verlies van Peper.

Dat vind ik eerlijk gezegd nogal dubieus. Ook al zou het om
tactische redenen voor D66 misschien beter zijn geweest als
Peper was aangebleven, dan nog laat dit de fraude en het ge-
brek aan moraal onverlet.

Overigens waren niet alle beschuldigingen anoniem.
René ter Haar meldde dat er op het Rotterdamse stadhuis werd
gefraudeerd. Door mevrouw Peper-Kroes werd hij hierop in het
Algemeen Dagblad voor 'zwakbegaafd' uitgekreten. Ter Haar
diende tegen Peper-Kroes een klacht in. Hoe dit afliep is
mij niet bekend.
In Het Parool van vandaag bepleit de voorzitter van de Rot-
terdamse FNV-afdeling in het kader van eerherstel de transfer
van 'een flinke som van het echtpaar Peper-Kroes naar René
ter Haar.'

>En zelf gaven de Pepertjes al aan, niet meer te verlangen naar
>een terugkeer voor de publieke zaak.

Wat deze geschiedenis voornamelijk laat zien is dat aan de
beweringen van het echtpaar in kwestie niet altijd waarde
dient te worden gehecht.

>Het leven in de anonimiteit bevalt ze beter, en ze zijn niet de eersten, die
>dat constateren. Daar ligt veeleer een groter probleem. Werken voor de
>publieke zaak kost veel, financiëel en van je privacy. Je moet eigenlijk wel
>een beetje gek zijn, om dat te ambiëren.

Inderdaad.
Maar dat wisten Peper en Spar van der Hoek van te voren.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl