Integriteit openbaar bestuur

Sat May 12 14:05:29 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 07:38 12-05-2001, Henk Vreekamp wrote:

>Prima dat je me op bepaalde details corrigeert. Het gaat mij ook meer om de
>politieke cultuur die een en ander structureel mogelijk maakt: groepsgewijs
>graaien omdat de bestuurders in daden of denken ook niet kosjer zijn.

Het onderwerp was bestuurlijke integriteit.
Jij maakte daar corruptie van, en riep Amsterdam op schoon
schip te maken. Dat gebeurt echter al, zij het niet voldoende.

>Ik denk daarbij aan de nu al jarenlang slepende affaire Sociale Dienst, de

Daarbij is voor zover mij bekend - en ik volg de sociale dienst
nu al tien jaar - geen sprake van corruptie. De sociale dienst
kreeg door de politiek een deal met het te privatiseren gemeen-
telijk rekencentrum opgedrongen, en is aan de hierbij inbegrepen
reorganisaties bezweken. De dienst wordt bovendien door de poli-
tiek steeds weer met nieuwe taken opgezadeld, en is jarenlang
erg kort gehouden omdat de automatisering werd gefinancierd uit
van te voren ingeboekte efficiencywinst.

>Wat die laatste puntjes betreft kan ik spreken over Utrechtse ervaringen.
>Geen wonder dat de kiezers dan gaan hopen op populisten, die etc.

Dat was het onderwerp niet.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl