Integriteit openbaar bestuur

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat May 12 03:28:08 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>ook
>
>Je geeft zelf al aan dat hij te ruim heeft gedeclareerd, is dat op zich al
>niet een reden om hem niet weer een publieke functie te geven. Hij zal toch
>een grote stempel hebben gedrukt op het declaratiegedrag dat er leefde in
>Rotterdam. Misschien zelrfs wel bij het opstellen ervan. Ik meen dat
>Marc-Jan ook daarvoor pleitte...om hem geen functie meer te geven...

Nu ik weer:
Peper heeft teveel gedeclareerd. Daar ging het deze week bij de uitspraak
van de tuchtcommissie niet over (daar ging het niet over de feiten als
zodanig), maar dat blijkt uit zijn terugstorting van f 7480,-- en wellicht
ook over de door de gemeente Rotterdam gestelde claim van f 64.500.
Weliswaar niet in rechte afdwingbaar, maar toch een dringende verpilchting
van moraal en fatsoen, een natuurlijke verbintenis  (zie art 6:3 BW).

Jules Deelder, zichzelf noemend de nachtburgemeester van Rotterdam, zette
deze week de bedragen in een perspectief: f 70.000 teveel voor 17 jaar. Dat
valt wel mee, zo zei hij. Vanavond las ik in de NRC wat bedragen uit het
bedrijfsleven, zoals Van Tienen van Commodore. Volgens de curator in het
faillissement van deze onderneming, Van Hees, heeft deze behoorlijk wat
persoonlijke uitgaven via een bedrijfscreditcard betaald, zoals een aantal
bezoeken aan Yab Yum voor f 540.000. Van Tienen heeft deze claim afgekocht
voor f 200.000. Ik durf niet eens uit te rekenen, hoeveel gratis wippen hij
gemaakt heeft in dit Amsterdams gezelschapshuis op kosten van de
onderneming. Maar zijn persoonlijke impact staat niet in verhouding tot die
voor Peper.

Terwijl juist van Peper in Kok II veel verwacht mocht worden, met name ook
ter behartiging van de hoogst noodzakelijke staatsrechtelijke vernieuwingen,
onze kroonjuwelen. Als we iets voor elkaar hadden willen krijgen, dan was
dat via hem. Zijn verdediging van het referendum in de nacht van Wiegel
staat me nog helder voor de geest. Niemand had dat toen beter kunnen doen
dan hij, ook geen D66-er, niemand had dit in het kabinet naar voren kunnen
halen. Met Klaas de Vries zit er weer een conserverende moloch, en na de
volgende verkiezingen zal het paarse avontuur beëindigd zijn, althans voor
wat D66 betreft. En dan drinken we allemaal een glas, plegen een plas en
laten het zoals het was.

Alleen daarom al heb ik de pest in al die verdachtmakingen, in de anonieme
Rotterdamse verklikkers, om het verlies van Peper. En zelf gaven de
Pepertjes al aan, niet meer te verlangen naar een terugkeer voor de publieke
zaak.
Het leven in de anonimiteit bevalt ze beter, en ze zijn niet de eersten, die
dat constateren. Daar ligt veeleer een groter probleem. Werken voor de
publieke zaak kost veel, financiëel en van je privacy. Je moet eigenlijk wel
een beetje gek zijn, om dat te ambiëren.

Los van de publieke verantwoordelijkheid,

Tjerk