Integriteit openbaar bestuur

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu May 10 23:45:06 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

Ik vind die politieke jacht op Peper prima, maar ik wil de fraude toch
relativeren aan de politieke cultuur die in Rotterdam bestaat of bestond -
het Moskou aan de Maas, ofwel de arrogante almacht van alle bestuurders
aldaar, in hoofdzaak de gestaalde kaders der PvdA.

Ook de gebetenheid waarmee die raadscie o.l.v. een D66-dame achter Peper
aanzat kan ik alleen vanuit die achtergrond verklaren. Het calvinistisch
zondebesef uitgeleefd op een of enkele bestuurders. Aldus kan Peper vrij
makkelijk via het zondebok-imago de eigen positie weer verbeteren.

Ik twijfel temeer aan de *oprechte bedoelingen* van de anti-fraude
campagnevoeders omdat ze nimmer een woord vuil maken aan de veel grotere
fraudes in Amsterdam, waar ambtenaren (en bestuurders?) graai(d)en onder
toezicht ook van wederom een stapel arrogante bestuurders van gemengde
huize. Eigenlijk alleen de journalistiek (Het Parool) en een of andere
jonkheer bij het GVB maakten er zich druk om. De politiek kroop in haar schulp.

Laten we nu gewoon erkennen dat grote partijen vaak op het vlak van
corruptie grote missers maken en ons niet alleen focussen op Rotterdam in de
persoon van Peper, een briljant socioloog, charmeur en een uiterst arrogant
bestuurder. Wanneer wordt er eens schoon schip gemaakt onder die
verslonzende Amsterdammers?

Hadden we maar nog een actief Vrij Nederland dat jarenlang CDA-ers
uitkleedde, maar tot zwijgen werd gebracht zodra ze aan PvdA-bonzen (o.a.
een Amsterdamse PvdA-wethouder) begonnen te knagen. Nu rest ons slechts een
verzuchting over de stroperige polderpolitici. Of een afschotlijst van foute
bestuurders. Of stemmen op Leefbaar X waar het kan. Jakkes, wat een
alternatieven!

Henk Vreekamp, Utrecht

At 10:09 10-05-01 +0200, you wrote:
> [...]
>dergelijk geval voor het individuele belang van Peper.
>
>Mocht Peper kunnen aantonen dat hij schade leidt doordat hij niet in een
>openbare functie terug kan keren dat moet die schade hem maar vergoed worden,
>dat is de prijs die de staat dan maar moet betalen voor het zuiver houden van
>het Openbaar Bestuur. Ik vraag me af waarom D66 zich in de Tweede Kamer nog
>niet heeft uitgesproken over een mogelijke rehabilitatie, wie de kranten leest
>en uitspraken over Peper volgt ziet dat zijn campagne reeds in volle gang is.

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66