Integriteit openbaar bestuur

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu May 10 18:17:40 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc-Jan Ahne wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[..]
> [...]
[..]

> Dat irriteerd mij dus nu ook als je kijkt naar de berichtgeving in de media,
> het lijkt haast of men wat goed wil maken voor de te haastig getrokken
> conclusies van vorig jaar. Nu doet men allen net alsof Peper een onschuldig
> lammetje is wat onheus bejegend is door KPMG, dat de pers een gewillige
> spreekbuis was vergeet men voor het gemak.

Dat irriteert mij dus nu ook als je kijkt naar de waarde van zo'n
uitspraak.
Je doet net of wij het al met je analyse eens zijn, terwijl je toch
enkel zelf hier dat al dan niet terechte gevoel duidt.
Dat Peper zich "onheus bejegend" voelt heeft hij terecht voorgelegd.
Zijn onschuld is van een andere orde dan de valkuil die jij hier nu hebt
opgezet en heeft ook niets met lammeren uit te staan, of het moet een
aanwijzing zijn voor jouw gemekker.

> Als Peper gewoon netjes had
> gedeclareerd wat hij mocht declareren en hierbij de functionaliteit had
> aangegeven was er niets aan de hand geweest (als ik kosten declareer omdat in
> in Londen een training volg staat dit ook gewoon bij mijn declaratie).

Je weet van geen ophouden?

> Maar dit alles is niet waar het mij om ging. Heel simpel: Peper heeft door
> zijn declaratiegedrag het openbaar bestuur in discrediet gebracht.

Ach....
Waaruit blijkt dat?
Bovendien is integriteit van openbaar bestuur iets anders dan de hetze
waar jij je hier ook mee bezig houdt.

> Iemand die op
> zodanige wijze het openbaar bestuur heeft beschadigt hoort daarin niet terug
> te keren omdat dit alle geloof in een fatsoenlijk bestuur zou doen verdwijnen.

Welke wijze?
Welk fatsoen?
Wiens fatsoen?

> Daarbij is het ook onbegrijpelijk dat nu reeds over rehabilitatie gesproken
> wordt terwijl Peper nog een civiele procedure wil aanspannen tegen KPMG, dat
> is zijn goed recht maar het lijkt me niet goed om iemand in een openbare
> functie te benoemen die nog onderwerp is van discussie waar het gaat over
> integriteit.

Had dan ook gewacht.

Henk Elegeert