Integriteit openbaar bestuur

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Thu May 10 13:53:08 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
>"
>Dat Peper er een dubieus declaratiegedrag op na hield is inmiddels wel
>duidelijk, de Raad van Tucht voor Registeraccountants heeft ook uitgesproken
>dat de geconstateerde feiten in het KPMG onderzoek volledig overeind
>blijven"
>
>Tjerk:
>Voor zover ik weet, ging het in deze kwestie voor de Raad van Tucht niet om
>de feiten. Daar is dus ook geen verder onderzoek naar gedaan. Dus of de door
>de COR van Rotterdam gepresenteerde feiten al dan niet juist zijn, valt uit

De Raad van Tucht betwist niet de feiten die door KPMG zijn neergelegd maar de
vorm waarin dit is gedaan. Daaruit kun je concluderen dat de feiten niet
onjuist zijn, overigens is het verwijt vanuit de beroepsorganisatie wellicht
terecht, KPMG had misschien diepgaander de administratieve organisatie in
Rotterdam moeten onderzoeken, maar dat was niet opdracht die KPMG kreeg van de
COR.

>Het zal ongetwijfeld zo zijn, dat Peper te ruim heeft gedeclareerd. Maar ook
>toen al bestond in Rotterdam een declaratieprocedure en zijn bonnen zijn
>gezien, goedgekeurd en betaald. Daar om was het voor Wabeke, HOvJ te Breda,
>ook zo moeilijk om hier het relevante fraude delict, valsheid in geschrifte
>(art 225 WvSr), te bewijzen.  Peper heeft zijn declaraties niet valsleijk
>opgemaakt, maar gewoon ingediend en betaald gekregen.

Peper heeft blijkbaar contacten die het mogelijk maken om onderzoeken stop te
zetten, volgens het OM waren er zaken waartegen men strafrechtelijk kon
optreden maar is dit niet gedaan omdat Peper in de periode van die zaken
persoonlijke problemen had, het erg lang geleden was en Peper min of meer de
zaak al had opgelost door een bedrag terug te betalen.

Het is mij te makkelijk om te zeggen dat de bonnen gezien, goedgekeurd en
betaald zijn. Het gaat hier wel om de persoon die de hoogste functie bekleedde
binnen de gemeente Rotterdam, het wordt voor ambtenaren dan wel erg lastig om
daarop kritiek te hebben. Daarnaast is het niet zo dat wanneer een declaratie
betaald wordt deze automatisch rechtmatig is.

>Wat mij meer dwars zit, is dat vorig jaar een ieder (ook hier op deze lijst)
>achter Peper aanholde met een grote bijl onder het motto Barbertje moet
>hangen, zonder dat precies vaststond, wat Peper fout heeft gedaan.
>Bijvoorbeeld ook Frits Barend, die nu domlachend het verhaal van Neelie
>Kroes aanhoorde over het blauwe Delftse bord, dat dus voor een cruise
>bedoeld was, en niet voor vrouw Peper, Kroes, maar vorige jaar Bram Peper al
>aan de hoogste boom had genageld, bijvoorbeeld ook vanwege dat blauwe
>Delftse bord.

Dat irriteerd mij dus nu ook als je kijkt naar de berichtgeving in de media,
het lijkt haast of men wat goed wil maken voor de te haastig getrokken
conclusies van vorig jaar. Nu doet men allen net alsof Peper een onschuldig
lammetje is wat onheus bejegend is door KPMG, dat de pers een gewillige
spreekbuis was vergeet men voor het gemak. Als Peper gewoon netjes had
gedeclareerd wat hij mocht declareren en hierbij de functionaliteit had
aangegeven was er niets aan de hand geweest (als ik kosten declareer omdat in
in Londen een training volg staat dit ook gewoon bij mijn declaratie).

Maar dit alles is niet waar het mij om ging. Heel simpel: Peper heeft door
zijn
declaratiegedrag het openbaar bestuur in discrediet gebracht. Iemand die op
zodanige wijze het openbaar bestuur heeft beschadigt hoort daarin niet terug
te keren omdat dit alle geloof in een fatsoenlijk bestuur zou doen verdwijnen.
Daarbij is het ook onbegrijpelijk dat nu reeds over rehabilitatie gesproken
wordt terwijl Peper nog een civiele procedure wil aanspannen tegen KPMG, dat
is zijn goed recht maar het lijkt me niet goed om iemand in een openbare
functie te benoemen die nog onderwerp is van discussie waar het gaat over
integriteit.

Vriendelijke groet,

Marc-Jan