[Militarisering thuisfront]

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu May 10 12:43:55 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bert,

Jouw reactie versterkt juist mijn stelling rond de militarisering van
bepaalde politieke momenten, terwijl jij juist de indruk wekt dat je haar
wilt ombuigen in een 'profane' richting. Je suggereert met dit laatste
overigens bij mij een 'religieuze' (sacrale) opvatting over (pro/contra) het
milittarisme en daarmee een mogelijk niet-humanistische pre-occupatie.
Wederom gaat het niet om de 'feiten' - daarover kunnen Bert en
ondergetekende het gauw eens zijn denk ik - maar over de benadering.

Wel, mijn benadering bestaat uit een kritiek op het overschrijden van de
grenzen door een pragmatische oplossing: voor handhaving van de openbare
orde kiezen voor inzet van niet-civiele troepen zoals in Belgie. Nu zijn
twee vormen van handhaving van de openbare orde door elkaar gehaald. Het
domein 'binnenland' (politie, controleurs etc.) is gelijkgeschakeld met het
domein 'externe defensie'. We waren even een soort Joegoslavie. En dat vind
ik eigenlijk een belediging van de eigen bevolking voortkomend uit een
manier van denken die ik absoluut anti-liberaal vind want gebaseerd op een
negatief mensbeeld. Een minachtende, in wezen bevoogdende houding bij de
bestuurders.

Bert, ook jij bent zo gezien niet ideologie-loos. Het pragmatisme filtert
juist de benaderingswijze uit de massa overwegingen, onderhandelingen en wat
we willen zien als feiten.

Je een wijs bestuur toewensend,

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

At 17:14 9-05-01 DST, you wrote:
> [...]
>
>ad 2. Militairen zijn niet zo zeer ingezet om de orde te bewaken, maar omdat
>de politie liet weten dat cao-technisch de mkz-crisis ertoe zou leiden dat er
>de komende drie jaar geen criminaliteit meer bestreden zou kunnen worden. Net
>zoiets als vorig jaar met EK 2000, maar dan nog veel erger. Daarom zijn er
>militairen ingezet, die a. ongewapend zijn en b. conform instructie alleen
>door een duw met de schouder eventuele dreigingen mogen afwenden (sic!).
>
>De werkelijkheid is dus een stuk profaner (en belachelijker) dan Henk
>veronderstelt. Gelukkig maar, geen oprukkend militarisme.

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66