Parlementair Onderzoek:Trein chaos op 30 april te Amsterdam

Raimond de Tempe Raimond.deTempe at KB.NL
Tue May 1 15:22:49 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Peter,

ik ben benieuwd wat er uit een dergelijk onderzoek zou kunnen
komen. Ik heb er geen hoge verwachtingen van.

Tenzij - het eens duidelijk wordt dat het puur ligt aan de hoeveelheid
aandacht en middelen, die uit de openbare kas besteed worden aan
een publieke voorziening.
Allereerst is het natuurlijk de vraag of een bedrijf met een capaciteit
X - zeg, zoals vanmorgen hoorde, van 30000 reizigers per uur op
de verbinding Utrecht Centraal / Amsterdam Centraal - een idiote
massale opkomst van 600000 mensen moet aankunnen. Als dat
allemaal naar huis wil, kost het nog 20 uren! En dan moeten de
mensen zich nog gedragen als makke schapen, en niet onmiddellijk
hun wensen vervuld willen zien. Ik herinner me van ca. 15 jaar
geleden al een capaciteitsprobleem na een grote betoging op het
Museumplein. Ook toen werd Asd Centraal afgesloten totdat er plek
op de perrons was. (Ik zag het aankomen, en ben met mijn vriendin
via Zuid gegaan, toen voor de meeste mensen nog een onbekende
weg, en het ging prima.)
De vragen zullen zijn of we het transportbedrijf extra capaciteit
moeten geven, en tot welke prijs.
Terecht is de veronderstelling dat de laatste tien jaar veel te veel is
gepraat over "zonder overheidsbijdrage moet het kunnen" - terwijl de
reiziger de schuld kreeg dat-ie in de spits reisde. Maar ja, je reist
toch omdat de baas het wil, of je cursusleiding? Dus de spits moet
de norm zijn, en dat zal altijd overheidssubsidie vereisen. Desnoods
verkapt, via prestatievergoeding (=ingekochte zitplaatskilometers).
En Kok (cum suis - et alii) wil dat wij ons eigen loon verdienen, of
voor een betrekking een vak leren. Dus dan mag je wel een
voorziening verwachten.
Kortom - twee onderwerpen.
1) Wat te doen bij grote capaciteitsproblemen? Tot
verheidswaarschuwingen niet op reis te gaan, want... - toe. Wat is
nog redelijk?
2) Ja, de privatiseringsdicussie: maar dan in het financiële jasje: wat
mag he tkosten, en wie heeft er wat te zeggen over de besteding van
het geld?
En dan wellicht concluderen, dat wie betaalt ook bepaalt.
3) En de eraan verbonden vraag wat wij willen aan kwaliteit. Kwaliteit
mag best wat kosten - vooral als we he tsamen betalen!
(En het personeel zich ook niet moet gedragen als een stelletje vrije
jongens, zoals vrachtchauffeurs of varkensboeren, maar als
beambten.)
Groet, /raimond de tempe