Verklaring Maxima

Sat Mar 31 13:04:23 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl>:
>Gisteravond op televisie de verklaring van Maxima gezien waarin zij afstand
>nam van het Videla regime.
>Ik kon mij niet aan de indruk onttrekken dat deze verklaring qua tekst door
>Beatrix zelf opgesteld was ofwel dat de RVD daarbij een grote vinger in de
>pap had... Hadden jullie dat gevoel ook?

 Ik vond het een tamelijk walgelijke vertoning. Droeve illustratie van 'de
 leugen regeert'. Het was een toneelstuk teneinde de Nederlandse burger te
 misleiden. Ik begrijp niet waarom Kok zoveel lof krijgt toegezwaait.

 De komende dagen zal er druk gespeculeerd worden wat echt en wat leugen was
 en wie schiet daar nu wat mee op ?

 Ik noteer alvast twee punten.

 1. Van der Stoel was prominent afwezig.
    Mijn interpretatie: die heeft flink aan de arm van Pappa zitten draaien
    en er was niets vrijwillig in dat 'op eigen verzoek thuisblijven'.
    Van der Stoel was er dus niet omdat hij niet wenste te liegen. Bovendien
    werd hij op het laatste moment ingezet en dat betekent dat Kok weinig had
    klaargemaakt terwijl hij beweerde van wel.
    Vraagje: had Kok naast de missie van Van der Stoel en de studie van een
    hooggeleerde heer nog andere ijzers in het vuur ? Ergens vrees ik van
    niet. Over de hulp van het Spaanse vorstenhuis werd ook al gezwegen.
    Eigenlijk is er niets bekend: geen plaats, geen datum, geen gasten (op
    1 na, dan). Het is allemaal zo vreselijk mager - geen wonder dat de Tele-
    graaf flink uitpakt vandaag...
 2. Alex: nimmer is het al-dan-niet indienen van de goedkeuringswet door de
    regering ter sprake gekomen. Als dat waar is, dan is dat een grof schan-
    daal ! Als het niet waar, is dan is het een aperte leugen.

 Verder viel het mij op dat juffrouw Maxima zowel Alex, Bea als Claus in
 spreekvaardigheid overtrof. Dat is, gezien het feit dat ze in een andere
 taal sprak, geen geringe prestatie. Kennelijk heeft ze de broek aan, net
 als Pappa. Als dat maar goed gaat.