valsemunterij..

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Thu Mar 29 09:29:33 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde Lijsters,

Glenn schreef:

>Tussen haakjes is het maar afwachten of de biljetten inderdaad eender
>zullen zijn.
>Ze worden voor zover ik weet niet op één plaats gedrukt, dus er zullen wel
>verschillen optreden.

De plaats van drukken is niet van belang. Het huidige NL-papiergeld wordt ook
niet op een 'plaats' gedrukt, maar op meerdere drukpersen. Toevallig in
hetzelfde gebouw, maar dat doet niet ter zake. Wat belangrijk wordt, zijn de
zgn. stempels en het papier. Zolang die ieder door een producent gemaakt
worden, maakt het niet uit waar er gedrukt worden. Bij mijn weten worden in
ieder geval de stempels op een plek gefabriceerd, maar dat zou je kunnen
nakijken. (De stempel is de plaat die, voorzien van inkt, het papier
bedrukt.) Of het papier door een fabrikant gemaakt wordt, betwijfel ik, maar
ik neem aan dat het procedé en het resultaat wel onafhankelijk gekeurd worden.

>Bovendien doet men nogal geheimzinnig over de echtheidskenmerken. De
>verschillende drukkerijen zullen vast niet in staat zijn om die
>echtheidskenmerken precies hetzelfde te maken.

Een van de redenen dat er geheimzinnig gedaan wordt over de
echtheidskenmerken, is om te zorgen dat de voorsprong op de valsemunters zo
groot mogelijk blijft. Daarom wordt een deel ook pas in september 2001
bekend. Dit zijn de zgn. publiekskenmerken. Daarnaast zijn er nog een stuk of
wat 'fabrieks'-kenmerken, die niet openbaar zijn. Dat geldt overigens nu ook
al voor de NL-biljetten.
[...]
>Wie weet blijkt straks één van de echtheidskenmerken te zijn dat er een
>drukkerijmerkteken aanwezig is.

Kans is groot. Kans is ook groot dat dit nu juist zo'n fabriekskenmerk wordt
en dus niet zichtbaar voor 'het blote oog'.

En Lenny schreef:

>Als het allemaal zo eenvoudig ligt dan hoeft het CDA en de VVD niet voor een
>straf verhoging van 4 maanden naar een jaar te vragen, en de PVDA zelfs voor
een
>straf van 4 jaar..

He? Het feit dat de bewijslast bij justitie ligt en/of dat het moeilijk te
bewijzen is, heeft toch niets te maken met de hoogte van de straf?
De ernst van het delict is maatbepalend voor de straf, niet de
moeilijkheidsgraad van het verkrijgen van bewijslast.
In dit geval vindt men dat het willens en wetens gebruiken van vals geld
zwaarder bestraft moet worden.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden. Wel plichten.
Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.