valsemunterij..

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Wed Mar 28 23:09:13 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny schreef:

> De landen mogen een kant zelf ontwerpen, en alle biljetten zijn eender?
> Ze mogen ook een kant van de munten ontwerpen die zijn dus ook allen eender?
> Da's best een leuke truc...

Volgens mij schreef Mark Koek:
de landen mogen alleen 1 kant van de MUNTEN zelf
ontwerpen. Alle BILJETTEN zijn eender.

Tussen haakjes is het maar afwachten of de biljetten inderdaad eender
zullen zijn.
Ze worden voor zover ik weet niet op één plaats gedrukt, dus er zullen wel
verschillen optreden.
Bovendien doet men nogal geheimzinnig over de echtheidskenmerken. De
verschillende drukkerijen zullen vast niet in staat zijn om die
echtheidskenmerken precies hetzelfde te maken.
Het lijkt mij dat juist i.v.m. eventueel onderzoek naar echtheid, je aan
de biljetten moet kunnen zien uit welke drukkerij ze komen.
Wie weet blijkt straks één van de echtheidskenmerken te zijn dat er een
drukkerijmerkteken aanwezig is.
(analoog aan de dollar, daar kan je aan een letter in een rondje zien in
welke staat het biljet is gedrukt).

Iets anders (over de munten):
Slechts twee landen (Oostenrijk en Griekenland) zetten tevens op de
nationale kant een waardevermelding.
En het grappige is dat die waardevermelding van de Grieken luidt:
1 Lepto
2/5/10/20/50 Lepta
1/2 Euro
Dus Lepta en NIET Eurocent.
Ik durf te wedden dat als de Fransen dit eerder hadden geweten, er op hun
munten "Centimes" hadden gestaan.

Glenn Mellonius
Haarlem.