No subject

raimond de tempe raimond.de.tempe at HCCNET.NL
Sat Mar 24 22:28:05 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

ik vind het weerzinwekkend dat men zo met diren omgaat: ruimen en
brandstapels. De gelijkenis is mij onverdraaglijk te groot. Mensen
die dit werk kunnen uitvoeren, hebben kennelijk in hen iets, waarmee
ze een knop omzetten. Het is nog veel dichterbij dan op de rode
atoomknop drukken, want dan sta je verder van je slachtoffers af.
Warmbloedige dieren hebben net als mensen een persoonlijkheid, al is
die minder geverseerd dan de onze. Dat je een dier dat een gevaar
voor zijn omgeving vormt, mag doden, in het algemeen dan, staat voor
mij vast. Maar ik waardeer een goed huisdier van hoger waarde dan
menig onbetrouwbaar en gevaarlijk mens - waar men dan zo kwezelig
(christelijke erfenis, vanwege het geloof aan een persoonlijk ziel)
over doet, als leven en dood aan de orde zijn.
Het is duidelijk dat de mens zijn positie niet te danken heeft aan
"zijn edele ziel" maar aan zijn geaardheid, resultaat van evolutie
die de meest aggressieve en bloeddorstige der primaten een succes
heeft opgeleverd. (Het moge duidelijk zijn dat ik vegetariër ben, en
dat al heel wat jaren.)
En met diezelfde soort - erfelijk belast - moeten wij politiek
bedrijven! Wijzelf zijn het, onze familie, kleinkinderen misschien!

Groet, /raimond de tempe