ministeriële verantwoordelijkheid

Wed Mar 7 21:44:15 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In Het Parool van woensdag 7 maart 2001, las ik op pagina 3:

        Kamerlid O.Scheltema-de Nie van D66 vindt het positief
        dat de prins de discussie rond zijn Zorreguieta niet
        uit de weg gaat. "Ik hoop alleen dat dat gebeurt onder
        ministeriële verantwoordelijkheid."

Deze passage begrijp ik niet. Kan iemand mij uitleggen in welk
geval openbare uitspraken van een lid van het Koninklijk Huis
NIET onder de ministeriële verantwoordelijkheid vallen?

De recente uitspraken van de prins, waarin de pers - volgens
moeders een leugen die regeert - wordt aangeraden wat zorgvul-
diger met bronnen om te gaan, maar waaruit nu niet direct het
vermogen tot zorgvuldig lezen van een ingezonden brief blijkt,
of inzicht in de politieke verhoudingen in Argentinie, vallen
toch al onder verantwoordelijkheid van de ministers; in de
praktijk de minister-president?

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl