Groningen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Mar 2 06:22:33 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
[..]
> Een Poll= Een Enquete (beiden goed Hollandse woorden :-)
> In een Poll/Enquete hoeft de informatie voor een weloverwogen beslissing niet aanwezig te zijn
>
> Referendum = Volksraadpleging
> Hier, alhoewel niet specifiek beschreven, hoort informatie te worden gegeven om een weloverwogen
> besluit te kunnen nemen. De woorden refereren en infereren duiden daar ook op. Groningen heeft hier
> een kans gemist...

Niet mee eens.

Een poll is een verschijnsel dat op een simpele (veelal dwaze)
stellingname een uitkomst wenst.
Meestal uitgevoerd door quasi integere instelling zoals krant,
nieuwsbrenger en tegenwoordig ook op websites.

Enquête een verschijnsel dat mij meestal bereikt via een invulformulier,
waarbij de organiserende organisatie enkele antwoorden tracht te
ontlokken aan de hand van soms ook integere vraagstelling(en).

Referenda onderscheidt twee soorten, te weten de welke door burgers
wordt georganiseerd en de welke door een overheids orgaan zelf worden
georganiseerd.

In het geval van groningen gaat het om een overname van een burger
initiatief door in dit geval de gemeente Gronigen zelf voor eigen
doeleinden, waarbij de oorspronkelijke opzet doelbewust is gewijzigd en
het een door de politiek geleid projectiel is verworden.

Ook binnen deze vorm van het referendum (lees groningen) is het
verworden tot een ordinaire poll die slechts een antwoord geeft op de
dwaasheid van de geformuleerde vraag, of welke het niveau van een poll
niet of nauwelijks overschrijdt.

Henk Elegeert