Hoe nu verder

Eibert van de Streek streeke at IAE.NL
Thu Jun 14 00:26:25 CEST 2001

Beste Michiel,

Ben blij dat jij nog optimistisch bent over het voortbestaan van partijen.

Ondanks dat je met 14 zetels natuurlijk weinig kunt uitrichten vind ik
toch dat D66 te
veel voor de macht gaat. Ten eerste had D66 het ministerie van
binnenlands zaken
moeten opeisen en ten tweede had D66 uit de regering moeten stappen toen
Wiegel
zijn triomf vierde. Als kleine derde partij moet je alleen mee regeren
als ze je nodig
hebben en dan kun je procentueel iets meer eisen.

Zonder wetten te wijzigen had D66 in de 2e kamer zonder meer aan vernieuwing
kunnen doen door wat meer afstand te nemen tot de regering en haar eigen
ministers.
De tweede kamer stelt als controlerende partij weinig voor. Het zijn
vooral de media
die de issues aandragen waarna de 2e kamer soms wakker wordt. Ik zie de
2e kamer
slechts als een van de groepen die deze maatschappij vorm geven maar een
vrij
onbeduidende.

De legitimiteit van partijen vind ik zeer problematisch worden. Nog even
en de partijen hebben
alleen nog bestuursleden die alle baantjes onderling gaan verdelen met
als uiteindelijk resultaat
dat de ambtenaren via de partijen de ambtenaren gaan controleren. Het
ultieme scenario is dan
dat de vierde macht volledig zal triomferen.

Het is weer veel te laat geworden, morgen verder.