Onbeleefd Nederland

Sun Jun 10 11:46:42 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein Westerouen van Meeteren <heinwvm at chello.nl>:
>Volgens mij bestaat nihilisme niet. De term is een paradox. Nihilisme is een
>-isme dat kennelijk het niets inhoudt. Maar wanneer een -isme iets inhoudt, ook
>al is het "niets"dan is ze daarmee reeds niet niets meer geworden. Het
>aangehangen "niets"maakt het -isme tot het bekennen tot   "ïets", omdat "niets"
>reeds ïets"is (namelijk "niets"). Nihilisme is daarmee een contradictio in
>terminis, of een paradox in de Watzlawickse betekenis.

 Leuk. Geen nihilist zal het daarmee eens zijn, uiteraard.

>LN is echter geen nihilistische partij. (...)
>Overigens hangt LN meer aan dan "niets". Een directere politiek is niet
>niets.

 Is 'directere politiek' een beginsel ? Lijkt me meer een verkiezings-
 leuze. Maar we zullen zien. Jij staat er duidelijk meer voor open dan ik.

 Ik, eerder,

 Henk Elegeert <hmje at home.nl> daarop:
>Onbewezen stelling.

 Het betreft hiet in 't geheel geen stelling. Een ander woord voor 'principe'
 is 'beginsel', en verder is het gewoon een definitie. Omdat elke definitie een
 beginsel is, meen ik uit je opwinding te kunnen opmaken dat jij je wel thuis-
 voelt in het nihilisme ?