Couwenberg bekent zich tot LN

raimond de tempe raimond.de.tempe at HCCNET.NL
Sun Jun 3 14:59:08 CEST 2001

Jan,

ik heb het gehoord en gezien. Voor hem was D66 duidelijk een tussenstation. Dat tussenstation werd nu niet eens genoemd, als ik het wel heb. Maar het was mij wel eerder duidelijk uit bijdragen van hem op de opiniepagina van de NRC, vorig jaar al. Naar zijn gezindheid was duidelijk ook van elders afkomstig (oude KVP). Net als wel andere oude PPR-ers die een tijdje bij ons hebben gekeken, maar zich toch niet echt bij ons thuisvoelden. Ik bedoel er mee: je kunt kritiek hebben op je eigen club, maar je zou niet weten waar je beter af bent!
Ik begrijp het best, maar eigenlijk vraagt hij het onmogelijke: dat radicale democratische kan alleen maar als mensen meer gelijk zouden zijn dan nu, wat hun capaciteiten en geaardheid betreft. Het klopt helemaal als hij stelt dat de natuurlijke gesteldheid altijd weer gaat in de richting van macht overheerst. Dus dat democratie moet verdedigd worden, steeds opnieuw. En kwetsbaar is, zoals Korthals Altes, voorzitter EK, ook op de radio stelde, in reactie op de uitspraken van Jeltje van Nieuwenhoven. Een terechte reactie, overigens.

Maar of zijn - Couwenberg's - oplossing de juiste is, betwijfel ik. Binnen enkele jaren  is hij wel weer weg bij LN. En wie weet, heel LN wel! Want ook daar zal na een tijdje de natuur het wel weer winnen van de ethische wens van de "echte" democratie. En zo gaat het leven voort, van groeisel naar groeisel.

Groet, /raimond de tempe