stelling van Leefbaar Nederland

edebets1 at MAIL.EURONET.NL edebets1 at MAIL.EURONET.NL
Tue Jul 31 16:10:01 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Beste Ernst en Hein,
>
> Een van de pijlers van het populisme is de gedachte dat iets zomaar spontaan
> en geheel kant en klaar boven komt drijven. Dit spontaneisme is natuurlijk
> gewoon onwaar. En het was in de ontstaansgeschiedenis van D66, althans in de
> opvatting van toen velen, een manco. De vraag is: hoe krijg je goede
> politieke kandidaten. LN suggereert dat het volk zo wijs is dat zij gelijk
> de juiste kandidaten kiest. Dat is onzin. Zelfs in de USA is er een
> rudimentaire selectie binnen de twee (of meer) partijen. We kunnen ons
> [...]

Beste Henk,

Grotendeels eens, echter als je in de dagelijkse dorpspolitiek, zoals wij in
Zaanstad aan den lijve ondervinden (en jullie daar in het Utrechtse ook),
opgescheept zit met een stelletje populistische domkoppen die bij ons onder de
naam "Zaanse Onafhankelijke Groepering" slechts 2 dingen uitkramen: "We zijn
tegen" of "We hebben de stukken niet of te laat gehad" en met dit
soort "politiek" ook nog 5 raadszetels van de 39 in de wacht slepen, dan ga je
in alle redelijkheid toch maar weer twijfelen aan het gezonde verstand van het
kiezersvolk (Stemvee???). Bovendien heeft deze lokale partij het bij ons al
diverse malen gepresteerd om afspraken inzake een aantal lokale kwesties die
tussen alle in de raad vertegenwoordigde partijen gemaakt waren weer even hard
aan hun laars te lappen. Het laatste voorbeeld:
Burgemeester Vreeman (je weet wel, juist, PvdA) wil dat de Bijlmerbajes naar
Zaanstad verplatst wordt. De voltallige raad (dus ook de lokale partijen)
sturen aan op een referendum (Hoera!). Ook wordt er onderling tussen alle
partijen afgesproken om pas NADAT er door de raad is besloten om een referendum
te gaan houden verdere uitlatingen te doen over de "bajeskwestie".
Zo niet de Z.O.G., die dit "gentlemens agreement" nog geen dag later aan z'n
laars lapt en vrolijk een zeer suggestieve postercampagne tegen het bajesplan
begint.
Moraal hiervan (dit is slechts één voorbeeld, er zijn er tientallen te noemen):
Partijen à la Leefbaar Nederland zijn onbetrouwbaar in hun populisme.
Mijn advies: Deze volksverlakkerij in de sfeer van de humor houden, zoals jij
betoogt, is misschien intelectueel iets te hoog gegrepen voor de gemiddelde
kiezer die zijn/haar stem op dit soort partijen uitbrengt.

Ernst Debets
Zaanstad

Dit bericht is verzonden via Postbakje Free.
http://www.postbakje.nl/ - Gratis WebMail