stelling van Leefbaar Nederland

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Jul 31 07:57:11 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Ernst en Hein,

Een van de pijlers van het populisme is de gedachte dat iets zomaar spontaan
en geheel kant en klaar boven komt drijven. Dit spontaneisme is natuurlijk
gewoon onwaar. En het was in de ontstaansgeschiedenis van D66, althans in de
opvatting van toen velen, een manco. De vraag is: hoe krijg je goede
politieke kandidaten. LN suggereert dat het volk zo wijs is dat zij gelijk
de juiste kandidaten kiest. Dat is onzin. Zelfs in de USA is er een
rudimentaire selectie binnen de twee (of meer) partijen. We kunnen ons
echter niet spiegelen aan de Amerikaanse situatie. Hier heb je geen media
die iemands achtergrond en kwaliteiten gaan uitspitten en aan het volk
voorleggen. Enerzijds ontbreekt bij ons daartoe de overheidsopenbaarheid, de
toegang tot files etc. Anderzijds heerst hier geen pragmatische perscultuur,
we zijn meer dominee en Duits (commentaar boven feiten) dan we willen bekennen.

Kortom, we hebben een monitoring systeem nodig. En als zodanig functioneren
de politieke partijen hier, juist omdat ze relatief klein zijn, redelijk.
Ongelukjes als Van Balen (VVD) en Varma (GL) daargelaten. Als je deze
veiligheids- en kwaliteitscontrole weghaalt, krijg je warhoofden aan het
roer. Nu moet je natuurlijk dit systeem ook weer niet in het extreme
trekken, zoals is gedaan door anarchistische clubs (Hadjememaar en later) of
leninistische partijen (met een enorm gehalte aan politieke correctheid plus
intern rating system). Maar bij een open partijsysteem zonder al te veel (of
geen) ballotage moet het in alle redelijkheid toch wel lukken. Het vergt wel
dat er steeds een vernieuws ideologisch debat moet plaatsvinden, ook al
gruwt men van bepaalde begrippen.

Dus, wie in deze pleit voor ongelimiteerde 'openheid' opteert voor veel
ellende. Trouwens, er is geen bedrijf dat iemand aanneemt zonder
sollicitatieprocedure en de vaststelling van de marges...

Laten we volksverlakkerij nu maar in de sfeer van de humor houden!

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

t 09:44 30-07-01 GMT, you wrote:
> [...]
>>

>==================
>
>Ik vond dat LN al meer ideeen van D66 gejat heeft, maar er nu stelling tegen
>innemen is wel het allerergste wat ze doen.
>Mijn advies:
>Laat dit stelletje leeghoofden a la Westbroek en nagel maar links liggen...
>We hebben lokaal al genoeg te stellen met partijen zoals Leefbaar Nederland,
>het is al erg genoeg dat ze nu landeliojk gaan.
>
>Ernst Debets/
>Zaanstad

>Dit bericht is verzonden via Postbakje Free.

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66