stelling van Leefbaar Nederland

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Jul 30 15:08:58 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

: > -----Original Message-----
: > From: owner-d66 at nic.surfnet.nl

: > [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl] On Behalf Of Henk Vreekamp

: > Kortom, je hebt altijd een monitoring nodig, een tussenorgaan.

Inderdaad. Het bezwaar tegen een partijorganisatie als tussenorgaan is
echter begrijpelijk. Een partij is een club, en vereniging, en binnen
zo'n vereniging is er geen apparaat aanwezig dat aspirant bestuurders
adequaat op bestuurderskwaliteiten kan beoordelen. Ik zie bijvoorbeeld
bij onze eigen club, D66, dat toch een ons-kent-ons mentaliteit
prevaleert. Wanneer ik thans heel erg mijn best ga doen goede vriendjes
te worden met Thom, Roger, Jan en pakweg Lousewies, dan maak ik mijn
kans op een verkiesbare plaats op de lijst, ergo op een bestuursfunctie
in de toekomst, aanzienlijk groter. Iedereen heeft tegenwoordig zo'n
groot bezwaar tegen het "clientelisme" van Singh varma, maar de facto
tiert het clientelisme welig binnen de boezem van de bestaande politieke
partijen. Of dacht u dat Ed Nijpels commissaris is geworden om zijn
objectief geteste bestuurlijke kwaliteiten?

: > En  dan nog gebeuren er ongelukken, zie Varma.

Nee, een ongeluk als Varma is nu juist het product van dit slecht
werkende systeem.

: > Dat gekwaak van LN is pure volksverlakkerij. Sorry, dat zo'n
kritische
: > geest als jij dat niet ziet.

Ik beoordeel een club op de inhoudelijke redelijkheid van de
standpunten. Dit punt vind ik wel leuk, althans, goed om eens kritisch
over na te denken. Ik hoop dat u me dat toestaat. Voorts zie ik ook wel
dat Westbroek een demagoog bij het leven is en ik voorspel dat hij vroeg
of laat giga op z'n grote bek gaat.

: > Een bedrijf neemt toch ook  niet iemand aan zonder een
sollicitatieprocedure...

Inderdaad. In het bedrijfsleven is werving en selectie een belangrijk
onderdeel van de bedrijfsvoering. Dat geschiedt bij zichzelf serieus
nemende bedrijven dan ook secuur en professioneel. Assessment centres,
criteriagestuurde testen, selectie-interviews, screening,
STAR-gesprekken, critical-incident gesprekken, het is een greep van de
instrumenten die de human resourcemanager ter beschikking staan bij de
werving en de selectie van nieuw kader.

De basis van al deze instrumenten is het streven naar de hoogst
mogelijke objectiviteit. De meetbare kwaliteiten van de aan te stellen
functionaris staan centraal, niet subjectief factoren als vriendje zijn
van de baas, een lekkere kont hebben, toevallig een allochtoon zijn, of
mooie witte tanden.

Mijn bezwaar tegen de huidige werving en selectie van bestuurders via de
politieke partijen is het vaststelbare feit dat subjectieve
selectiecriteria het winnen van objectieve.

: >
: > Dus kom dan met een alternatief voor die partij-check up.

Bij deze. Een onafhankelijk w&s-lichaam, waarin professionals van
werkgevers -en werknemers organisaties, dat objectief en deskundig
(potentiële) bestuurskwaliteiten meet.

Het is toch godgeklaagd, zoals Roel Janssen in Forum gisteren terecht
opmerkte, dat iemand als Ad Melkert, die geen enkele ervaring heeft in
bedrijfsleven of als leidinggevende (de man is alleen maar politicus
geweest, vanaf zijn studietijd) mogelijk premier van Nederland wordt.
Internationaal gezien zijn we al de risee aan het worden van de West
Europese landen (Varma is maar een topje van de ijsberg, kijk ook eens
naar de ESF affaire, Srebrenica, Enschede, Volendam,  wetgeving die
haaks staat op Europese regelgeving, Euthanasiewet die veroordeeld wordt
de mensenrechtencie. Van V.N. etc etc, internationaal worden deze dingen
goed gevolgd, dat weet ik door mijn langdurige verblijf in het
buitenland dit jaar).

Het wordt tijd ons openbaar bestuur te professionaliseren en
geloofwaardiger te maken.