stelling van Leefbaar Nederland

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Jul 30 12:32:29 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> (citaat)
>
> Wij willen af van het systeem dat bij de functies niet wordt gekeken naar
> wie de beste kandidaat is en dat de baantjes naar partijpolitieke kleur
> worden verdeeld. Wij willen in tegenstelling tot D66, die braaf meedoet aan
> deze baantjesverdeling, dat ook de 97 % van de Nederlanders die geen lid is
> van een politieke partij en die niet geduldig vertoeft in de steeds kleiner
> wordende vergadercircuits van de oude partijen, dat die Nederlanders ook
> [...]

Een bestuurscultuur die enkel bestaat uit vazallen maakt ook
uiteindelijk de politiek/ het bestuur ongeloofwaardig. Je kunt je zelfs
afvragen en als ik het goed begrijp heeft prof. Couwenberg dat al gedaan
of een dergelijke invulling strikt genomen wel kan en mag. Een
verwerpelijke vorm van gedogen, temeer daar bestuurders hier elkaar de
hand boven het hoofd (kunnen) houden en strikt genomen corrupt. Op een
dergelijke manier komt de uiteindelijke macht bij slechts enkelen te
liggen met daaruit voortvloeiende eigenbelangen. Dat heeft niets meer
met democratie te maken, maar met het binnen halen van macht.

Het valt wat mij betreft samen met een overtrokken eigenbeeld van de
politici zelf die zichzelf als norm stellen voor de correctheid van (hun
eigen) (bestuurlijk)handelen.
Wat mij betreft mag er wel meer gebeuren op het terrein van het terug
brengen van macht bij de burger.
Gekozen burgemeester, referenda zijn wat mij betreft ook nog slechts
beperkte middelen voor de burger en in de marge. Op zichzelf eerder een
versterking van wat de meerderheid vindt zonder waarborgen voor
minderheden.

Henk Elegeert