pseudologi(c)a phantastica

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jul 26 00:47:59 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----

 "Erik van den Muijzenberg" <muijz at dds.nl>  zocht contact met mij middels
met de volgende bijdrage:

>Dat mevrouw Singh Varma afscheid heeft genomen als parlementarier
>omdat zij naar eigen zeggen ernstig ziek was.

Nee, dat staat allerminst vast. Als ze voorgeeft kanker te hebben en fysiek
gezond -of in ieder geval minder ernstig ziek- blijkt, dan is het ook goed
voor te stellen dat ze voorgeeft afscheid te nemen maar feitelijk blijft
zitten.  Daarbij: als de ziekte de oorzaak was afscheid te nemen, en de
ziekte bestaat niet, dan heeft logischerwijze haar afscheid ook geen
bestaansrecht.

> Ik zie dat u deze affaire aangrijpt voor het berijden van uw
> bekende stokpaardjes,

Uw waarnemingsvermogen is kennelijk ietwat vertroebeld.

> zonder dat u weet wat er met mevrouw
> Varma aan de hand is. En dat terwijl u hier altijd de mond
> vol heeft van zorgvuldigheid.

Dat ik consequent ben in mijn opinies, daarin geef ik u volmondig gelijk.
Niemand weet wat er met Mw. Varma aan de hand is, niettemin heeft driekwart
van niet vakantievierend Nederland een (semi) diagnose gesteld. Het is een
nationale sport geworden. Die moet u niet met zoveel dédain beschrijven.

> Bij uzelf?

Bij wie anders? Hij Die Zonder Zonden Is werpe Den Eerste Steen

>U weet net zo goed als ik dat hetgeen in een krantenartikel of
>tijdschriftenartikel verschijnt, niet altijd juist is.

Dat is wel gebleken de laatste maanden, haha.

> Ik ben van mening dat dat laatste niet vast staat.

Jawel, want het is empirisch vast te stellen dat Mw varma

a. In Opzij beweert dat ze kanker in de borst heeft
B. In een ander medium (De Gelderlander meen ik) aangeeft dat ze kanker in
de buik heeft
C. Via weer een ander medium (Radia Tara, Amsterdam) aangeeft dat ze geen
kanker heeft

Conclusie: haar uitingen zwalken. Of zorgvuldiger gesteld: zijn
inconsistent.

> De door mij gebruikte term 'conversiehysterie' is geen
> containerbegrip. Bovendien is hysterie geen Freudiaans begrip.

Dat is het begrip zeer wel. Leest u Freud's werken nog maar eens door.

>: > Het is mogelijk dat mevrouw Singh Varma werkelijk
>: > ziek is maar de aard van haar ziekte (Aids?) niet wenst te
>: > openbaren.

> Het is inderdaad niet erg waarschijnlijk, maar het is
> mogelijk. Dit betekent dat u wat voorbarig bent met uw
> aanvallen op deze mevrouw, en, bij uitbreiding, op
> politici in het algemeen.

Waar heb ik Mw. Varma aangevallen? U beschuldigt mij van iets dat ik nooit
deed. Dat heet onzuiver discussieren. Hebt u het nu nog niet geleerd?

Mijn kritiek op een deel van de dames en heren politici blijft staan: milde
vormen van mythomanie. Vandaag Melkert weer ontmaskerd, met zijn
ESF-zwendel.

> Maar hij ontneemt personen hun toerekeningsvatbaarheid niet.

Materieel zeker wel.

>Dat heeft u mij niet horen zeggen.
(Tevens titel van een verhelderend boekje over drogredenen.)

Inderdaad. U zou het weer eens moeten doorlezen, als ik u mag raden.

>: > U kunt dat op grond van de gebrekkige kennis die u thans
>: > heeft niet uitsluiten. Uw broer ook niet.

>U dient zich verre te houden van aanvallen, zolang niet
>vast staat dat mevrouw Varma willens en wetens heeft
>gelogen, meneer Van Meeteren.
>Een kwestie van zorgvuldigheid en respect.

Het spijt me: ik heb (a) Mw. Varma niet aangevallen (kan niet eens, want ze
is onbereikbaar) en (b) zorgvuldigheid en respect zijn eerder eigenschappen
die Mw. Varma en haar juridische bijstandsteam dienen op te brengen voor
degenen die oprecht hebben geloofd in het verhaal. Zorgvuldigheid kan ze van
me krijgen, respect vooralsnog niet.

>Ik heb andere ervaringen met u.

Pseudologia Phantastica?

>Kortom, uw broer de psychiater diagnosticeert op basis van
>wat berichten in de media een geestelijke kinderziekte bij
>een mevrouw van 52, en on top of that meent u het nog weer
>beter te weten dan uw broer die u als deskundige opvoerde.

Mythomanie en pseudologia phantastica zijn twee namen voor dezelfde
geestelijke afwijking. Dus mijn broer en ik zijn het roerend met elkander
eens. Mythomanie vind ik gewoon wat lekkerder bekken. Wat mijn broer
overigens diagnostiseert is zijn zaak, daar heb ik geen invloed op. Daarbij
heb ik in de media wel twintig Varma-diagnostiserende geestelijke
hulpverleners zien langsfietsen. Ik zei het al: het is een nationale sport
geworden. En het is komkommertijd.

Een goeden avond,

HvM

Met vr.gr.,