FW: Ambtenaren moeten homo's trouwen ?

Wim Althuis al.thuis at ZONNET.NL
Wed Jul 25 12:08:50 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Allereerst mijn excuses voor mijn verlate reactie op jouw 'reply' van 13
juli jongst leden. Op jouw aanraden heb ik wat academisch leesvoer
doorgenomen, toch altijd weer bijzonder de moeite waard! Deze
sociaal-wetenschappelijke excurs heeft mijn argwaan echter niet weggenomen
maar veeleer bevestigd. Ofwel: Henk, bedankt voor de tip!!

Cultuurverschillen zijn vaak uitermate vermoeiend om mee om te gaan en
leiden niet zelden tot een 'cultuurshock' (vooral bij terugkomst!). De
uitdaging is echter, zeker in een multiculturele en 'democratische'
samenleving om dergelijke verschillen te onderkennen, overbruggen en
vruchtbaar te maken. Wat mij hierbij altijd weer opvalt zijn de leerzame en
verrijkende (neven)effecten van perspectiefwisselingen: door je te verdiepen
in andere (sub)culturen leer je vaak onverwacht veel over je eigen
(sub)cultuur.

Om terug te komen op jouw 'reply' zie ik het als een gemiste kans om bij een
geconstateerd verschil in beleving al af te haken. In een 'democratische'
multiculturele samenleving - en met name in de bovengenoemde vakgebieden -
zou een dergelijke constatering geen eindpunt maar juist een startpunt
moeten zijn.

Daarbij vind ik het wat zwak dat je mijn oprechte vragen afwimpelt met een
verwijzing naar (niet nader gespecificeerde) vakliteratuur. Kennelijk heb je
nogal een hoge dunk van jouw eigen sociaal-wetenschappelijke inzichten. Los
daarvan kun jij je als 'democratisch intellectueel' niet zomaar onttrekken
aan het gevoelen en beleven van  'minder begaafde' bevolkingsgroepen. In een
democratie hebben intellectuele wetenschappers altijd nog een (morele)
plicht om hun vernuftige kennis aan buitenstaanders te verantwoorden en
expliciteren.

Graag ontvang ik een straight antwoord op mijn vragen in plaats van vage
dooddoeners en afleidingsmanoeuvres. Om je geheugen op te frissen:
1. Waarom zijn sommige minderheidsgroepen (zoals homo's en pedofielen) voor
jou 'more equal' dan andere minderheidsgroepen (zoals confessionele
christenen)?
2. Waarom is het 'niet discriminerend' dat mensen met bepaalde 'voor-paarse'
huwelijksopvattingen nu opeens worden uitgesloten van bepaalde publieke
functies??
3. Welke 'universele maat' hanteer jij eigenlijk in deze kwestie???

Vriendelijke groetjes, Wim

Download MSN Explorer gratis van http://explorer.msn.nl/intl.asp

------ End of Forwarded Message