pseudologi(c)a phantastica

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jul 25 00:47:02 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

: > -----Original Message-----
: > From: owner-d66 at nic.surfnet.nl
: > [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl] On Behalf Of Erik van den
: > Muijzenberg

: > Dat mevrouw Singh Varma aan waanideeen lijdt staat niet
: > vast.

Inderdaad. Wat staat eigenlijk wèl vast in deze zaak?

: >Het zou ook kunnen zijn dat ze de hele geschiedenis
: > heeft verzonnen, en toneel speelt.

Alles zou kunnen zijn. We weten het niet. We tasten in het duister. We
trachten grip te krijgen op deze voor ons zo fascinerende zaak. Of ziet
u dat anders?

: > >vraag is of dit helemaal waar is. Het lijkt ook ernstig op
: > welbewuste
: > >tactiek. Dus nix wanen. Heel doordachte acties. Het
: > toneelspel met de

: > Ja hoor eens, wat is het nou? Wel of geen wanen?

Wist ik het maar. Het lijkt me een mix van wanen en sluwheid. Iets dat
ik al eerder ben tegengekomen.

: > >rolstoel in de kamer (als het waar is dat er geen ziekte is), de

: > Dat staat nu juist niet vast.

Nee, niets staat vast. Hoewel, wat controleerbaar vast staat is dat mw.
Varma in interviews heeft aangegeven kanker te hebben (in de borst,
later in de buik, zie de Gelderlander), en nu suggereert, of door haar
advocaat laat suggereren, dat ze wel een terminale ziekte heeft, maar
niet wil aangeven welke dat is. Vast staat dus dat haar uitingen
zwalken.

: > Het is bovendien allemaal wat minder zwart/wit dan u hier
: > zo stelt. Iemand kan lichamelijk niets mankeren en toch
: > niet in staat zijn te lopen bijvoorbeeld. Dit werd in de
: > tijd van Freud wel conversiehysterie genoemd.

Hysterie is een Freudiaans containerbegrip. Het begrip is zwaar gekleurd
door de sfeer en de cultuur van de 19e eeuw.

: > Het is mogelijk dat mevrouw Singh Varma werkelijk
: > ziek is maar de aard van haar ziekte (Aids?) niet wenst te
: > openbaren.

Mogelijk. Maar niet erg waarschijnlijk.

: > Het is ook mogelijk dat zij werkelijk meent
: > ernstig lichamelijk ziek te zijn.

Waarschijnlijker. Daarvoor bestaat de term pseudologia phantastica,
hoewel ik het begrip Mythomanie beter vindt passen. Doet me denken aan
dat toneelstuk over de zelfingebeelde zieke.

: > Dit geloof kan zelfs
: > gepaard gaan met verschijnselen die duiden op een
: > lichamelijke ziekte.

Lichaam en geest zijn wonderbaarlijk verweven.

: > >Mijn geachte broer kan dan wel vinden dat Varma een
: > patient:is, en dus
: > >zielig en slachtoffer, maar daarmee ontneemt hij haar de
: > >verantwoordelijkheid voor haar daden.
: >
: > Nee, dat doet hij niet.
: > Het is in ons land zo dat men in bepaalde gevallen niet
: > toerekeningsvatbaar wordt geacht. Het is niet de psychiater
: > die daarover beslist.

In de praktijk wel. Als getuige deskundige oordeelt menig psychiater
over wel of niet toerekeningsvatbaarheid.

:> Een psychiater stelt slechts een
: > diagnose - bij voorkeur na gedegen onderzoek.

Die diagnose is meestentijds bepalend voor het wel of niet toerekenen
aan een verdachte van schuld bij een bepaald misdrijf.

: > >Dat ze pathetisch is en hulp nodig heeft dat ben ik met
: > hem eens. Maar
: > >haar

: > Waaruit blijkt eigenlijk dat mevrouw Singh Varma pathetisch
: > is?

Uit haar uitingen en grillige gedrag. Maar als u een betere term weet,
ik hou me aanbevolen. Of vindt u Mw. Varma een voorbeeld van afgewogen,
redelijk en geestelijk gezond gedrag?

: > Misschien lijdt ze werkelijk aan een lichamelijke ziekte.

Wie weet. Zelf heb ik ook al enige tijd last van een moeilijke
darmwerking. Zal ik ook maar afscheid gaan nemen van al mijn vrinden,
colleegee en kennissen?

: > U kunt dat op grond van de gebrekkige kennis die u thans
: > heeft niet uitsluiten. Uw broer ook niet.

Niets valt uit te sluiten bij Mw. Varma.

: > >de eigen handelingsbekwaamheid ontnemen, en daarmee haar
: > >verantwoordelijkheid, bestrijd ik.  Daarom de term pseudologica.

: > Met alle respect, maar het lijkt nu wel alsof u de term
: > 'pseudologica' heeft verzonnen.

Ik verzin nooit iets.

: > 'Pseudologica phantastica'
: > is echter een bestaande term, al gebruikt men meestal de
: > term 'pseudologia fantastica'.

Wie is "men"? PF is een geestelijke kinderziekte, en komt meestentijds
voor bij jongeren tussen de negen en de dertien jaren. Het is een
toestand waarbij fantasie en werkelijkheid uiteen lopen. Bij volwassenen
gebruikt men eerder de term "mythomanie": de manie (waantoestand gepaard
aan verhoogde activiteit) waarbij een mythe om de eigen levensstijl of
om bepaalde (politieke) handelingen wordt geweven. Veel politici lijden
in milde vorm aan deze manie.